အဲသလိုပဲ အစၥလမ္ဘာသာကို ကၽြန္ေတာ္မႀကိဳက္ဘူး... အဓိကက နားလည္ဖို႔၊ ရင္းႏွီးဖို႔ ခက္ခဲတာ... က်န္တာအားလံုး OK တယ္... ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကြန္ပ်ဴတာသမားေတြ ေျပာတဲ့စကားရွိတယ္... (A computer) seems to me to be an Old Testament god with a lot of rules and no mercy. တဲ့... အဲဒီဘာသာကို ေလ့လာရတာ...၊ ဆိုလိုရင္းက ဘာဆိုတာကို နက္နက္နဲနဲ သိႏိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစားရတာ အရမ္းခက္ခဲတယ္... အဓိကက ေစာေစာက ေျပာသလို၊ ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ မႀကိဳက္ဘူးဆိုတာက ဒီဘာသာက ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ ေလ့လာဖို႔ ခက္ခဲလြန္းေနတာေၾကာင့္... ကၽြန္ေတာ္က သာမန္ခရစ္ယာန္ေတြထက္ သမၼာက်မ္းကို ပိုေလ့လာဖူးတယ္... Abrahamic religions ေတြက တစ္ခုကိုတစ္ခု မတူညီၾကဘူးလို႔ ယူဆတဲ့ အျမင္အရၾကည့္ရင္... ဂ်ဴးဘာသာနဲ႔ အစၥလမ္ဟာ ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ေတာ့ a lot of rules and no mercy ပဲ... ခရစ္ယာန္ဘာသာက ရွင္းတယ္... Love ဆိုတဲ့ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာဟာ ဒုတိယဘုရားသခင္ပဲ၊ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာဟာ ဧမာေႏြလပဲ... God with us ပဲ...
§ သင့္အမ်ိဳးသားခ်င္းသည္ သင့္ကိုျပစ္မွားလွ်င္၊ ကိုယ္တိုင္အျပစ္ျပန္၍ မတံု႔ရ၊ အၿငိဳးမထားရ၊ ကိုယ္ႏွင့္စပ္ဆိုင္ေသာသူကို ကိုယ္ႏွင့္အမွ်ခ်စ္ရမည္။ ငါသည္ထာဝရဘုရားျဖစ္၏။(ဝတ္ျပဳရာက်မ္း ၁၉း၁၈)
§ သင္ႏွင့္အတူေနေသာဧည့္သည္ကို ကိုယ့္အမ်ိဳးသားခ်င္းကဲ့သို႔ မွတ္ရမည္။ ကိုယ္ႏွင့္အမွ် ခ်စ္ရမည္။ သင္တို႔သည္ အဲဂုတၱဳျပည္၌ ဧည့္သည္ျဖစ္ၾကဖူးၿပီ။ ငါသည္သင္တို႔၏ ဘုရားသခင္ ထာဝရဘုရားျဖစ္၏။ (ဝတ္ျပဳရာက်မ္း ၁၉း၃၄)
§ ကိုယ္ႏွင့္စပ္ဆိုင္ေသာသူကိုခ်စ္ေလာ့၊ ရန္သူကိုမုန္းေလာ့ဟူေသာ ပညတ္စကားကို သင္တို႔ၾကားရၿပီ။ ငါပညတ္သည္ကား၊ သင္တို႔သည္ ေကာင္းကင္ဘံု၌ ရွိေတာ္မူေသာ သင္တို႔အဘ၏သား ျဖစ္လိုေသာငွာ၊ သင္တို႔၏ရန္သူတို႔ကို ခ်စ္ၾကေလာ့၊ သင္တို႔ကို က်ိန္ဆဲေသာသူတို႔အား ေမတၱာပို႔ၾကေလာ့၊ သင္တို႔ကို မုန္းေသာသူတို႔အား ေက်းဇူးျပဳၾကေလာ့၊ သင္တို႔ကို ေႏွာင့္ယွက္ညႇဥ္းဆဲေသာသူတို႔အဖို႔ ဘုရားသခင္ကို ဆုေတာင္းၾကေလာ့။ (မႆဲ ၅း၄၃-၄၄)
§ မိဘကို႐ိုေသစြာျပဳေလာ့၊ ကိုယ္ႏွင့္စပ္ဆိုင္ေသာသူကို ကိုယ္ႏွင့္အမွ်ခ်စ္ေလာ့ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏။ (မႆဲ ၁၉း၁၉)
§ သင္၏ဘုရားသခင္(ျဖစ္ေသာ) ထာဝရဘုရားကို စိတ္ႏွလံုးအႂကြင္းမဲ့၊ ဥာဏ္ရွိသမွ်၊ အစြမ္းသတၱိရွိသမွ်ႏွင့္ ခ်စ္ေလာ့။ ဤပညတ္သည္ ပထမပညတ္ျဖစ္၏။ ထိုမွတပါး ကိုယ္ႏွင့္စပ္ဆိုင္ေသာသူကို ကိုယ္ႏွင့္အမွ်ခ်စ္ေလာ့ဟူေသာ ဒုတိယပညတ္သည္ ပထမပညတ္ႏွင့္ သေဘာတူ၏။ ဤပညတ္တို႔ထက္သာ၍ ႀကီးျမတ္ေသာပညတ္မရွိဟု ျပန္၍မိန္႔ေတာ္မူ၏။(ရွင္မာကု ၁၂း၃၀-၃၁)
§ က်မ္းျပဳဆရာကလည္း၊ အရွင္ဘုရား၊ အကယ္စင္စစ္ ကိုယ္ေတာ္သည္ ေလ်ာက္ပတ္စြာ မိန္႔ေတာ္မူၿပီ။ ဘုရားသခင္တစ္ဆူတည္းရွိေတာ္မူ၏။ ထိုဘုရားသခင္မွတပါး အျခားေသာဘုရားသခင္မရွိ။ ထိုဘုရားသခင္ကို စိတ္ႏွလံုးအႂကြင္းမဲ့၊ ဥာဏ္ရွိသမွ်၊ အစြမ္းသတၱိရွိသမွ်ႏွင့္ခ်စ္ျခင္း၊ ကိုယ္ႏွင့္စပ္ဆိုင္ေသာသူတို႔ကိုလည္း ကိုယ္ႏွင့္အမွ် ခ်စ္ျခင္းအက်င့္သည္ မီးရွိဳ႕ေသာယဇ္ေကာင္မွစ၍ ယဇ္အမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ကို ပူေဇာ္ျခင္းအက်င့္ထက္ သာ၍ျမတ္ပါသည္ဟု ေလွ်ာက္ေလ၏။ ထိုသို႔ပညာသတိႏွင့္ ျပန္ေလွ်ာက္သည္ကို ေယရွဳသည္ သိျမင္လွ်င္၊ သင္သည္ဘုရားသခင္၏ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ မေဝးဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏။ ေနာက္တဖန္ အဘယ္သူမွ် မေမးမေလွ်ာက္ဝံ့ၾက။(ရွင္မာကု ၁၂း၃၂-၃၄)
§ အခ်င္းခ်င္းခ်စ္ျခင္းေမတၱာမွတပါး အဘယ္ေႂကြးမွ် မတင္ေစႏွင့္။ သူတစ္ပါးကိုခ်စ္ေသာသူသည္ အက်င့္တရားႏွင့္ ျပည့္စံုၿပီ။ အေၾကာင္းမူကား၊ သူ႔မယားကိုမျပစ္မွားႏွင့္ လူ႕အသက္ကို မသတ္ႏွင့္၊ သူ႔ဥစၥာကို မခိုးႏွင့္၊ မမွန္ေသာသက္ေသကို မခံႏွင့္၊ သူ႔ဥစၥာကို တပ္မက္လိုခ်င္ေသာစိတ္ မရွိေစႏွင့္ဟူေသာ ပညတ္မွစ၍ အျခားေသာ ပညတ္ရွိသမွ်တို႔သည္၊ ကိုယ္ႏွင့္စပ္ဆိုင္ေသာသူကို ကိုယ္ႏွင့္အမွ်ခ်စ္ေလာ့ဟူေသာ ပညတ္တစ္ခု၌ အပါအဝင္ျဖစ္ၾက၏။ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာရွိေသာသူသည္ ကိုယ္ႏွင့္စပ္ဆိုင္ေသာသူ၏အက်ိဳးကို မဖ်က္ဆီးတတ္။ ထို႔ေၾကာင့္၊ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာသည္ အက်င့္တရားျပည့္စံုရာ ျဖစ္သတည္း။(ေရာမ ၁၃း၈-၁၀)
§ အေၾကာင္းမူကား၊ ကိုယ္ႏွင့္စပ္ဆိုင္ေသာသူကို ကိုယ္ႏွင့္အမွ်ခ်စ္ေလာ့ဟူေသာ ပညတ္တပါးကိုက်င့္လွ်င္၊ ပညတ္တရားရွိသမွ်ကို အႂကြင္းမဲ့က်င့္ရာေရာက္၏။(ဂလာတိ ၅း၁၄)
§ ကိုယ္ႏွင့္စပ္ဆိုင္ေသာသူကို ကိုယ္ႏွင့္အမွ်ခ်စ္ေလာ့ဟု က်မ္းစာ၌ပါေသာ ေရႊပညတ္ေတာ္ကို သင္တို႔သည္ ေစာင့္ေရွာက္လွ်င္၊ ေကာင္းေသာအက်င့္ကို က်င့္ရာသို႔ေရာက္ၾက၏။(ယာကုပ္ ၂ း၈)
ဒီေလာက္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္ ဘယ္ေလာက္အထိ အဲဒီဘာသာကို ထဲထဲဝင္ဝင္ ေလ့လာခဲ့တယ္ဆိုတာ ေတြ႕မယ္... ေနာက္တစ္ခါ ခရစ္ယာန္ဘာသာမွာ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာသည္ အသက္ေသြးေၾကာပဲ။ ဗုဒၶဝါဒမွာ အရဟတၱဖိုလ္နဲ႔ မဂၢင္ရွစ္ပါးဟာ အေရးအႀကီးဆံုးျဖစ္တယ္ဆိုသလို၊ ခရစ္ယာန္ဘာသာမွာ ယံုၾကည္မွဳနဲ႔ ခ်စ္ျခင္းတရားဟာ အခရာအက်ဆံုးဆိုတာ ဒီအေပၚက က်မ္းကိုးေတြမွာ ျမင္ႏိုင္တယ္... အျပစ္ရွိေသာသူတို႔ကို ကယ္တင္ရန္အလို႔ငွာ ဤေလာကသို႔ ႂကြလာေတာ္မူသည္ဆိုတဲ့ က်မ္းစကားက ယံုၾကည္ျခင္းနဲ႔ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာသာ ရွိမယ္ဆိုရင္ အျပစ္သားေတြဟာ ေသျခင္းကလြတ္ေျမာက္ၿပီး ခ်ီေႁမွာက္ျခင္း၊ ေရြးခ်ယ္ခံရျခင္းကို ခံရႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့ သက္ေသကို သခင္ေယရွဳက သက္ေသျပသြားတယ္။ ငါ့လိုပဲ ဘုရားသခင္ကို ယံုၾကည္၊ လူသားအခ်င္းခ်င္း ခ်စ္ျခင္းေမတၱာထားမယ္ဆိုရင္ ငါ့လိုပဲ ေသျခင္းက တဖန္ျပန္ႏိုးထႏိုင္တယ္ဆိုတာကို သက္ေသျပခဲ့တာ။ အဲဒါေၾကာင့္လည္း သခင္ေယရွဳကို ေနာက္ဆံုးအာဒံလို႔ ေခၚၾကတာ။ အာဒံကဆင္းသက္လာတဲ့ အျပစ္သားေတြဟာ ယံုၾကည္မွဳနဲ႔ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာသာရွိမယ္ဆိုရင္ ေသျခင္းက တဖန္ျပန္ႏိုးထႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့ နည္းလမ္းကို သခင္ေယရွဳမတိုင္ခင္အထိ မသိခဲ့ၾကဘူး၊ မျမင္ဖူးခဲ့ၾကဘူး။ ဒါကိုတြန္းလွန္ၿပီး ေကာင္းကင္ႏိုင္ငံရွိတယ္၊ တဖန္ျပန္ႏိုးထႏိုင္တယ္၊ ဒီအတြက္ ဘုရားသခင္အေပၚ ယံုၾကည္မွဳနဲ႔ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာကို က်င့္သံုးရမယ္ဆိုတာကို လက္ေတြ႕သက္ေသျပခဲ့တဲ့ သခင္ေယရွဳကို ေနာက္ဆံုးအာဒံလို႔ ေခၚၾကတာပဲ။ ဒါကၽြန္ေတာ္နားလည္ထားတဲ့ ခရစ္ယာန္ဘာသာ။ ကၽြန္ေတာ့္လက္ခံမွဳ မွားတယ္လို႔ ဘယ္တရားေဟာဆရာကမွ ျငင္းလို႔မရဘူး။
ဟိႏၵဴဘာသာဆိုရင္လည္း ဒီေန႔ေခတ္ ဟိႏၵဴေတြ ကိုးကြယ္ေနၾကတာက တကယ့္မူရင္း ဟိႏၵဴဘာသာ အစစ္မဟုတ္ဘူး၊ ဘာနဲ႔သြားတူလဲဆိုေတာ့ ပိဋကတ္ေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ အ႒ကထာ၊ ဋီကာျပန္ဖြင့္သလိုပဲ၊ ေဝဒေခတ္မွာ မူရင္းဟိႏၵဴဘာသာကို အဖြင့္က်မ္းေတြ အရမ္းေရးၾကတယ္။ အဲဒီထဲမွာ ဂိုဏ္းဆရာတစ္ခ်ိဳ႕က ဖန္ဆင္းရွင္ဝါဒကို တီထြင္လိုက္ၾကတာ။ တကယ့္မူရင္း ေဝဒေခတ္မတိုင္ခင္၊ ဟိႏၵဴဘာသာမွာ ဖန္ဆင္းရွင္အယူဝါဒမရွိဘူး။ ဖန္ဆင္းရွင္အယူဝါဒရွိလာတဲ့အတြက္၊ ဂိုဏ္းဆရာေတြက ပူေဇာ္မွဳက်မ္းေတြလည္း ေရးလာရတယ္။ ပူေဇာ္မွဳကို ဦးစီးေဆာင္ရြက္ရတဲ့၊ ယဇ္ပုေရာဟိတ္တို႔၊ ပုဏၰားမ်ိဳးႏြယ္တို႔ ဘာတို႔လည္းရွိလာတယ္။ ဒါကေန စားေပါက္ေခ်ာင္လာတယ္။ စားေပါက္ေခ်ာင္လာေတာ့ သူကသာဖန္ဆင္းရွင္ကို ပိုခ်ဥ္းကပ္ႏိုင္တယ္၊ ငါ့ရဲ႕ပူေဇာ္မွဳနည္းလမ္းကသာ ဖန္ဆင္းရွင္အလိုေတာ္နဲ႔ ကိုက္ညီတယ္ဆိုတာမ်ိဳး ျဖစ္လာတယ္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ သူမ်ားထက္ထူး နဖူးဟိုဒင္းေပါက္ေအာင္ ငါကအသာဆံုးပဲ၊ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ငါကဖန္ဆင္းရွင္ဝင္စားတာဆိုတဲ့ reincarnation သမားေတြ၊ ဘာဘာေတြ၊ ေပၚလာတာ။ ေဝဒေခတ္မတိုင္ခင္ ဟိႏၵဴဘာသာမွာ အာကာသဓါတ္၊ ဇီဝဝိညာဥ္ဓါတ္ႀကီးပဲရွိတယ္။ ဒီဓါတ္ကိုပဲ ဗုဒၶဝါဒက အတၱလို႔ ေခၚတာ။ ဒီအတၱက အမ်ားလည္းျဖစ္တယ္၊ အမ်ားသည္လည္းပဲ အတၱျဖစ္တယ္။ အတၱသည္ singular လည္းျဖစ္တယ္၊ plural လည္းျဖစ္တယ္။ အရာအားလံုးဟာ အတၱျဖစ္တယ္၊ အတၱဟာ အရာအားလံုးျဖစ္တယ္။ ဒီအတၱကိုပဲ ေဝဒေခတ္ဆရာေတြက ျဗဟၼာႀကီးလို႔ အေကာင္အထည္ေပးလိုက္ၾကတာ။ အဲဒီေခတ္မတိုင္ခင္က အတၱသည္ အေကာင္အထည္မရွိဘူး၊ သူသည္ဓါတ္သေဘာဆိုတဲ့ အဆင့္ပဲရွိတယ္။ ေဝဒေခတ္မွာ အေကာင္အထည္ရွိလာတယ္။ ဒီျဗဟၼာႀကီးကေန လူသားေတြ၊ သတၱဝါေတြ ဆင္းသက္လာၾကတယ္။ လူသားေတြ၊ သတၱဝါေတြသည္ ဒီျဗဟၼာႀကီးရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္အစိတ္အပိုင္းေတြျဖစ္တယ္။ အတၱရဲ႕စင္ၾကယ္မွဳေပၚမူတည္ၿပီး၊ ဥပမာ ျဗဟၼာရဲ႕ေခါင္းပိုင္းက ဆင္းသက္လာတာဆိုရင္ ျဗဟၼဏမ်ိဳး၊ ပုဏၰားမ်ိဳး၊ ျဗဟၼာရဲဲ႕ ရင္ဘက္က ဆင္းသက္လာတာဆိုရင္ မင္းမ်ိဳး၊ ျဗဟၼာရဲ႕လက္ကေနဆင္းသက္လာတာဆို မင္းမွဳထမ္းမ်ိဳး၊ စစ္သည္ေတာ္မ်ိဳး။ ျဗဟၼာရဲ႕ဝမ္းဗိုက္က ဆင္းသက္လာတာဆိုရင္ ကုန္သည္မ်ိဳး။ ေျခေထာက္၊ ေပါင္၊ ဒူးတို႔ကဆင္းသက္ရင္ ေက်းမ်ိဳး၊ ကၽြန္မ်ိဳးဆိုတာမ်ိဳးေတြ ျဖစ္လာတယ္။ ပုဏၰားမ်ိဳး၊ ျဗဟၼဏမ်ိဳးေတြသာ ဒီေဝဒက်မ္းေတြကို ထိခြင့္ကိုင္ခြင့္ရွိတယ္။ က်န္တဲ့သူေတြဖတ္ရင္၊ ထိရင္ ေျမမ်ိဳမယ္၊ ေသခ်င္းဆိုးနဲ႔ေသမယ္ဆိုတာေတြကို ဒီေဝဒဆရာေတြက ဇာတ္လမ္းဆင္လာတာ။
အဲဒီဖန္ဆင္းရွင္ဝါဒကိုသာ ဖယ္လိုက္ရင္ ဟိႏၵဴဝါဒက အင္မတန္ကို ေလ့လာလို႔ ေကာင္းတဲ့ဝါဒ ျဖစ္လာတယ္။ ယုတၱိလည္းက်လာတယ္။ သူ႔မွာက ဒါဝင္ရဲ႕ evolution လို သီအိုရီမ်ိဳးရွိတယ္။ ဥပမာ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟေတြ မ်ားလာရင္ အတၱဟာ ညစ္ညဴးသြားတယ္။ ဒီညစ္ညဴးေနတဲ့အတၱကို အေျခခံလိုက္ရင္ ျဖစ္လာတဲ့ အတၱေဘာ႐ုပ္ေကာင္ဟာ နိမ့္က်တဲ့ဘဝ၊ အေျခအေနကို သက္ဆင္းသြားေစတယ္ဆိုတဲ့ အိုင္ဒီေရာေလာ္ဂ်ီမ်ိဳး သူတို႔မွာရွိတယ္။ ဗုဒၶဝါဒနဲ႔ ကြာသြားတာက ဗုဒၶဝါဒမွာက အတၱဆိုတာမရွိဘူး၊ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟေတြရဲ႕ သတၱိေၾကာင့္သာ ဒီလိုျဖစ္ရတယ္လို႔ ဆိုတယ္။ သူတို႔ကေတာ့ အတၱဟာရွိတယ္၊ ရွိတဲ့အတၱဟာ အၿမဲတေစတည္ၿမဲေနတယ္၊ ကိုယ္နဲ႔တစ္ပါတည္း အၿမဲတေစကပ္တြယ္ေနတယ္၊ ဒါဟာအသက္ဇီဝဓါတ္ျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ အယူဝါဒနဲ႔ စဥ္းစားတယ္။ ဗုဒၶအယူက ဖေယာင္းတိုင္မီး၊ မီးျခစ္ဆံမီးေၾကာင့္ ပူတာမဟုတ္ဘူး၊ ဖေယာင္တိုင္မီး၊ မီးျခစ္ဆံမီးမွာရွိတဲ့ မီးမွာရွိတဲ့ ပူတဲ့သတၱိေၾကာင့္ပူတာ။ ဖေယာင္တိုင္မီး၊ မီးျခစ္ဆံမီးေၾကာင့္ ပူရတာပါဆိုရင္ အဲဒီဖေယာင္းတိုင္မီး၊ မီးျခစ္ဆံမီးကို ယူလာလိုက္၊ ၿပီးရင္အဲဒီမီးနဲ႔ အပ္ကေလးတစ္ေခ်ာင္းကို အပူေပးလိုက္၊ အပ္ကေတာ္ေတာ္ေလး ပူလာၿပီဆိုရင္ အဲဒီဖေယာင္းတိုင္မီး၊ မီးျခစ္ဆံမီးကို ၿငိမ္းလိုက္၊ အပ္ကပူေသးလားစမ္းၾကည့္လိုက္။ ပူေနေသးတယ္မွတ္လား၊ ဒါဆိုရင္ ဖေယာင္းတိုင္မီးေၾကာင့္၊ မီးျခစ္ဆံမီးေၾကာင့္ ပူတယ္လို႔ ေျပာလို႔မရေတာ့ဘူး၊ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ေစာေစာကမွ ၿငိႇမ္းလိုက္ၿပီေလ။ ဆိုေတာ့ကာ ဗုဒၶဝါဒမွာက ေလာဘေၾကာင့္၊ ေဒါသေၾကာင့္၊ ေမာဟေၾကာင့္ ညစ္ႏြမ္းျခင္းျဖစ္တာမဟုတ္ဘူး၊ သူတို႔မွာရွိတဲ့ အကုသိုလ္ဆိုတဲ့ သေဘာသြားေၾကာင့္သာ မီးဆီကအပူက အပ္ကိုအပူစီးကူးသလို၊ စီးကူးသြားရင္း အကုသိုလ္ရဲ႕အက်ိဳးေပးကို ခံစားရတာ။ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟဆိုတာ စိတ္ကိုအေျခခံၿပီး ျဖစ္ရတာမ်ိဳးပဲ။ စိတ္ဟာတစ္စကၠန္႔ေလာက္အတြင္းမွာတင္ ကုေဋေပါင္းမ်ားစြာ ျဖစ္ရတယ္၊ ပ်က္ရတယ္။ သူကအက်ႌေပၚစြန္းသြားတဲ့ ဆီေခ်းေတြလိုမ်ိဳး၊ အတၱအေပၚမွာ အၿမဲတမ္းကပ္ညိသြားဖို႔ဆိုတာ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ သူလည္းျဖစ္ၿပီးပ်က္ရတာပဲ။ ေနာက္ဗုဒၶဝါဒအရ အက်ႌလိုမ်ိဳး အညစ္အေၾကးကို အၿမဲတေစသိုမွီး လက္ခံေပးထားတဲ့ အတၱရယ္လို႔ မရွိဘူး။ သေဘာသြားေလးေတြက သူ႔ဟာနဲ႔သူ က်န္က်န္ခဲ့ရင္ အက်ိဳးေပးေတြကို ျဖစ္ေစတာပဲရွိတယ္။
ဒါေပမယ့္ဒီဝါဒကို ဖန္ဆင္းရွင္ဝါဒထက္ ကၽြန္ေတာ္က ပိုၿပီးနက္နက္နဲနဲ ေလ့လာျဖစ္တာက ဒီဝါဒမွာ ဆိုလိုရင္းအနက္အဓိပၸာယ္ကို နားလည္မိသြားလို႔ပဲ။ အယူဝါဒတစ္ခုအေနနဲ႔ တကယ္လည္း သေဘာက်ပါတယ္။ ဘာလဲဆိုေတာ့ လူဟာျပ႒ာန္းခံမဟုတ္ဘူး။ မိမိကိုယ္မိမိ ျပ႒ာန္းတာပဲျဖစ္တယ္။ ဘယ္ဘုရားကမွ လူရဲ႕ျဖစ္တည္မွဳကို ဥံဳဖြဆိုၿပီး ေျပာင္းပစ္လို႔ မရဘူး။ အတၱဆိုတာခ်ည္း ရွိတယ္ပဲဆိုဦးေတာ့၊ အဲဒီအတၱႀကီးသည္၊ ဒီအတိုင္းေနေနတာ မဟုတ္ဘူး၊ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟေတြနဲ႔ ဖံုးလႊမ္းသြားဖို႔ အၿမဲႀကိဳးစားေနတာ။ ဆိုေတာ့ကာ ကိုယ္က မေကာင္းတဲ့အေတြး၊ မေကာင္းတဲ့အၾကံ၊ မေကာင္းတဲ့အေျပာ၊ မေကာင္းတဲ့အလုပ္ေတြ လုပ္မယ္ဆိုရင္ လူဟာဆင္းရဲနိမ့္ပါးသြားမယ္။ ဒါကိုကုစားဖို႔ remedy ေတြလည္းရွိတယ္။ သမထအားထုတ္တာ၊ သီလေစာင့္တာဆိုတာဟာ ဗုဒၶဝါဒက ေနာက္ပိုင္းယူသံုးတဲ့ အက်င့္ေတြပဲ။ ဒါေတြက ဗုဒၶေခတ္မတိုင္ခင္ ႏွစ္သိန္းေပါင္းမ်ားစြာကတည္းက ရွိခဲ့တယ္ဆိုတာကို ဗုဒၶက်မ္းစာေတြမွာ အတိအလင္းေျပာထားတယ္။ တစ္ခုပဲ ဝိပႆနာအက်င့္၊ မဂၢင္ရွစ္ပါးအက်င့္ဆိုတာကသာ ဗုဒၶလက္ထက္မွေပၚလာတာ။ သာမန္စိတ္တည္ၿငိမ္ေအာင္ သမထအားထုတ္တာ၊ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟေတြ ကိုယ္မွာျဖစ္မလာေအာင္ သမထနည္းနဲ႔ ခါထုတ္ပစ္တာ၊ စိတ္ကိုေနရာတစ္ေနရာမွာထားၿပီး ဒီေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟေတြ စိတ္သႏၶာန္မွာ ေနရာမရေအာင္ လုပ္ယူတာ၊ ကိုယ္အမူအရာ၊ ႏွဳတ္အမူအရာ မက်ိဳးေပါက္ရေအာင္ သီလနဲ႔ထိန္းသိမ္းတာေတြက ဗုဒၶမတိုင္ခင္ကတည္းက ရွိတဲ့ ဒီဟိႏၵဴ remedy နည္းေတြပဲ။ ဒီ remedy ေတြနဲ႔သာ စနစ္တက်ကုစားရင္ အတၱဟာ ျဖဴစင္လာၿပီး ျမင့္ျမတ္တဲ့ အေနအထားကို ရႏိုင္တယ္လို႔ အဲဒီေရွး႐ိုးဟိႏၵဴဘာသာမွာ ၫႊန္းထားတယ္။ ဒါကဂ်ဴးတို႔၊ ခရစ္ယာန္တို႔၊ အစၥလမ္တို႔ထက္ သာတာပဲ။ ေကာင္းတာလုပ္ရင္၊ ေကာင္းက်ိဳးျဖစ္မယ္၊ ဆိုးတာလုပ္ရင္၊ ဆိုးက်ိဳးျဖစ္မယ္။ ဒီေၾကာင္းက်ိဳးဆက္စပ္မွဳကို ဘယ္ဘုရားကမွ ဥံဳဖြဆိုၿပီး ေျပာင္းလို႔မရဘူး။ ဒါေၾကာင့္ကံကံ၏အက်ိဳးဆိုတာ ဗုဒၶကစတီထြင္တာ မဟုတ္ဘူး၊ ဟိႏၵဴဝါဒမွာ ပဲေလွာ္ၾကားဆားညႇပ္ေနတဲ့ အတၱဆိုတာကို ဖယ္ထုတ္လိုက္ၿပီး၊ ဗုဒၶက အနတၱဆိုတဲ့ မၿမဲတဲ့သေဘာကို ျပေပးလိုက္တာပဲ။ ဒါကဗုဒၶကို ေဗာဓိလို႔ေခၚတဲ့ အဆံုးစြန္ေသာဥာဏ္ကို ရသြားေစတာ။
ေနာက္ပိုင္းဇင္ဗုဒၶဘာသာတို႔၊ ဘာတို႔မွာလည္း ဒီလိုမ်ိဳးအတၱကို ျဖဴစင္ေအာင္ က်င့္ၾကံျခင္းဆိုတာေတြ ရွိလာတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျပႆနာက ဗုဒၶဝါဒမွာ အတၱဆိုတာ ရွိမေနတာပဲ။ ႏွေျမာဖို႔ အင္မတန္ေကာင္းတာက၊ ဒီေလာက္ေကာင္းတဲ့၊ စနစ္က်တဲ့၊ ယုတၱိတန္တဲ့၊ ေရွးက်တဲ့ အေတြးအေခၚက ေဝဒေခတ္မွာ စားေပါက္ေခ်ာင္တဲ့ ဖန္ဆင္းရွင္တို႔၊ ပူေဇာ္တာတို႔ သြတ္သြင္းခံလိုက္ရတဲ့အခ်က္ပဲ။ ေျပာခ်င္တာက ကၽြန္ေတာ္က ဘာသာတရားေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို အေပၚယံမဟုတ္ပဲ၊ အတြင္းက်က် ေလ့လာႏိုင္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းခဲ့တဲ့သူ။ အနိမ့္ဆံုးေတာ့ အဲဒီလို ႀကိဳးပမ္းခဲ့တဲ့သူလို႔ အတိတ္ႀကိယာနဲ႔ ေျပာရမယ္။ အခုအခ်ိန္မွာ စားဝတ္ေနေရးအတြက္ေရာ၊ ေခတ္ကာလရဲ႕ေတာင္းဆိုမွဳအရေရာ တျခားအေၾကာင္းအရာေတြကို ဦးစားေပး ေလ့လာေနရတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း ႀကိဳၾကားႀကိဳၾကားေတာ့ ဘာသာေရးစာေပေတြ၊ ေလ့လာခ်က္ေတြကို ဖတ္ရွဳတာ၊ ေလ့လာတာ၊ သင္ၾကားတာ၊ ေမးျမန္းတာ၊ ေဆြးေႏြးတာ၊ တင္ျပတာ၊ ဘာသာျပန္တာေတြ လုပ္ေနမိတုန္းပဲ။
ဆိုေတာ့ကာ... အေပၚမွာ ေျပာခဲ့သလို အစၥလမ္ကိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ဘယ္လိုမွ အတြင္းသေဘာကို ဆုတ္ကိုင္မိသည္အထိ မေလ့လာႏိုင္ျဖစ္ေနတယ္။ ဂ်ဴးဘာသာေရာပဲ။ သူတို႔က ဘာလဲ၊ ဆုေတာင္းတာေတြ၊ က်င့္ၾကံတာေတြက အေရးႀကီးသလား (ဘာလို႔ေမးသလဲဆိုေတာ့ ရွရီအတ္၊ တြရီကတ္၊ ဟကီကတ္၊ မာ့အ္ေရဖြတ္ ဆိုၿပီးေတာ့ အက်င့္တရားဆိုင္ရာေတြ ရွိေနတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီထဲမွာ Pray ေပါ့ေနာ္၊ တစ္ေန႔ငါးႀကိမ္ ဆုေတာင္းတာ၊ ဂုဏ္ေတာ္ေတြရြတ္တာ၊ ဘုရားဖူးထြက္တာေတြက၊ ေသာၾကာေန႔ ဗလီသြားတာ၊ တစ္ႏွစ္ကိုတစ္လ ဥပုသ္ေစာင့္တာ၊ ဆိုၿပီး ဘာသာေရးနဲ႔ဆိုင္တာကတစ္ပိုင္း၊ အခြန္ေဆာင္တာ၊ ကိုယ္လက္ေဆးေၾကာသန္႔စင္တာ၊ အဝတ္အစားကို လံုလံုျခံဳျခံဳ သပ္သပ္ရပ္ရပ္ သန္႔သန္႔ရွင္းရွင္းဝတ္တာ၊ အစားအေသာက္ကို ဆင္ျခင္တာဆိုၿပီး နီတိနဲ႔ဆိုင္တဲ့ အပိုင္းကတစ္ပိုင္း၊ လူ႔အသက္မသတ္(တိရစၧာန္မပါ)၊ မခိုးတာ၊ သူမ်ားသားမယား မျပစ္မွားတာ၊ မူးယစ္ေဆးဝါးေရွာင္တာဆိုတဲ့ ေရွာင္က်ဥ္ျခင္းနဲ႔ဆိုင္တာတစ္ပိုင္း၊ ဆရာမိဘေဆြမ်ိဳးကို ေထာက္ပံ့တာ၊ ဗလီေက်ာင္းကန္ေဆာက္လွဴတာဆိုၿပီး ဒါနမွဳနဲ႔ဆိုင္တာတစ္ပိုင္း၊ သည္းခံတာ၊ အလြန္အက်ဴးမက်င့္သံုးတာဆိုၿပီး ကိုယ္က်င့္တရားနဲ႔ဆိုင္တာတစ္ပိုင္းဆိုၿပီး ရွရီအတ္မွာတင္ အေၾကာင္းအရာအားျဖင့္ ၁၈မ်ိဳး၊ က႑အားျဖင့္ ငါးမ်ိဳးေတာင္ရွိတယ္) ဆိုေတာ့ကာ ဒီက်င့္ၾကံတာေတြက အေရးႀကီးသလား၊ အလႅာအရွင္ျမတ္နဲ႔ တမာန္ေတာ္ကို ယံုၾကည္မွဳက ပိုအေရးႀကီးလား။ ယံုၾကည္မွဳက အေရးႀကီးတယ္ဆိုရင္ အလႅာအရွင္ျမတ္ကို ယံုၾကည္မွဳကို ထိပါးလာရင္ အက်င့္တရားကို ခ်ိဳးေဖာက္ၿပီး လူသတ္လို႔ရတယ္ဆိုတာလား။ ဒါမွမဟုတ္ အက်င့္ကပိုအေရးႀကီးတယ္၊ ယံုၾကည္တာက ငါယံုေနဖို႔ပဲလိုတာ၊ တစ္ဘက္လူက အလႅာအရွင္ျမတ္ကို ဘယ္ေလာက္ပဲ ထိပါးပါေစ၊ ငါ့အက်င့္ကို ခ်ိဳးေဖာက္ၿပီး လူသတ္တာမ်ိဳး မလုပ္ဖူးဆိုၿပီး အက်င့္တရားကို ဦးစားေပးမွာလား။ တစ္ခါဗလီႀကီးေဆာက္မယ္၊ ပိုက္ဆံလွဴပါဆိုၿပီး အေၾကာင္းေပၚလာတယ္၊ တစ္ဘက္ကမွာ အခြန္ေဆာင္ဖို႔ေလာက္ပဲ ပိုက္ဆံရွိတယ္။ ဒီေတာ့ကာ နီတိပိုင္းကို လိုက္နာၿပီး ငါအဖမ္းမခံရေအာင္ အခြန္ေဆာင္လိုက္မယ္၊ ဗလီေဆာက္တာကေတာ့ သေဗၺသတၱာပဲလို႔ လုပ္မွာလား၊ ဟာမျဖစ္ေသးပါဘူး၊ ဒါမ်ိဳးက ၾကံဳရခဲတယ္၊ တစ္က်ပ္တစ္ျပားျဖစ္ျဖစ္ ရေအာင္လွဴလိုက္မယ္၊ အခြန္ကေတာ့ ေနာက္မွျဖစ္သလိုပဲ ေျဖရွင္းတာေပါ့လို႔ ဒါနမွဳကို ဦးစားေပးမွာလား။ ရွင္းလင္းမွဳမရွိဘူး။ အဓိကကေတာ့ ခရစ္ယာန္ေတြမွာဆို ရွင္းတယ္၊ ယံုၾကည္မွဳပဲ၊ ယံုၾကည္မွဳနဲ႔ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာက အားလံုးကို ကုစားႏိုင္တယ္။ ဒီမွာက ဘယ္ဟာက အားသာတာလဲ။ ယံုၾကည္မွဳလား၊ အက်င့္တရားလား၊ ဒါနမွဳ၊ သီလမွဳလား ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မရွိဘူးလို႔ ခံစားရတယ္။
ေနာက္တစ္ခုရွိတာက မြတ္ဆလင္အသိုင္းအဝိုင္းက တသီးတသန္႔ သိပ္ဆန္လြန္းတာေၾကာင့္လည္းပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဒီဘာသာကို ကၽြန္ေတာ္သိပ္မႀကိဳက္ဘူး။ ေျပာခ်င္တာက ထမင္းစားမယ္ဗ်ာ၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ခရစ္ယာန္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဗုဒၶဘာသာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဟိႏၵဴပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဆိုင္တစ္ဆိုင္တည္း စားလို႔ရတယ္၊ ႀကိဳက္တဲ့ဆိုင္ ဝင္စားႏိုင္တယ္။ သတ္သတ္လြတ္စားတဲ့ ဟိႏၵဴဆိုလည္း သူ႔ဟာသူ သတ္သတ္လြတ္ဟင္းတစ္ပြဲ မွာစားမယ္၊ က်န္တဲ့ကၽြန္ေတာ္တို႔က ႀကိဳက္တာစားပဲ။ ခရစ္ယာန္ဆိုလည္း သူေက်းဇူးေတာ္ကို ခ်ီးမြမ္းတဲ့အခ်ိန္မွာ ခဏေစာင့္ေပးလိုက္၊ ၿပီးရင္စားေတာ့ပဲ။ သိပ္ဇယားမရွဳပ္ဘူး။ မြတ္ဆလင္တစ္ေယာက္ ပါလာရင္ မရေတာ့ဘူး၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ပါ မြတ္ဆလင္ဆိုင္ လိုက္စားရေတာ့တယ္၊ သူ႔အတြက္ ထည့္စဥ္းစားရတာက အလုပ္တစ္ခု။ အိမ္သာတက္ဖို႔တို႔၊ တျခားေထြလီကာလီေတြကရွိေသးတယ္။ Inter-marriage ေတြဘာေတြဆိုတာ ေျပာမေနနဲ႔ေတာ့၊ ခရစ္ယာန္ေကာင္မေလးတစ္ေယာက္ကို ကၽြန္ေတာ္က ႀကိဳက္လို႔ယူမိတယ္ဆိုရင္ ျပႆနာသိပ္မရွိ၊ church-marriage ကို လုပ္ခ်င္သပဆိုရင္ ဘုရားေက်ာင္း လိုက္သြားေပးလိုက္၊ ကံေကာင္းရင္ လူေရွ႕သူေရွ႕ေတာင္ တရားဝင္အာဘြားေပးလို႔ရဦးမယ္။ အိမ္ျပန္ေရာက္လို႔ သူက Sunday School သြားရင္၊ ကိုယ္ကဥပုသ္ေန႔ဥပုသ္ေစာင့္ပဲ။ သူကေတာင္ေျပာဦးမယ္၊ ငါတစ္ညေတာ့ လြတ္လပ္ေရးရတာေပါ့လို႔... ခိခိ... ဟို ေနကာဖတ္ၿပီးမွတို႔၊ မဟာရ္ေရႊတင္မွတို႔၊ အေရျပားလွီးၿပီးမွတို႔ဆိုတဲ့ ေထြလီကာလီေတြ မရွိဘူး။ ဒါေတြက ဘာသာခ်င္းနီးစပ္ဖို႔၊ အင္မတန္အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္ေစတာေတြ။ ၾကားဖူးသမွ် မြတ္ဆလင္ေတြထဲမွာ ဆီရာလီယြန္က မြတ္ဆလင္ေတြဟာ လိုက္ေလ်ာညီေထြအရွိဆံုးပဲတဲ့။ အဲဒီလို ႏိုင္ငံလူဦးေရရဲ႕ ထက္ဝက္ေလာက္ရွိတဲ့ ခရစ္ယာန္ေတြနဲ႔ Inter-marriage ေတြရွိတယ္၊ အျပန္အလွန္ေလးစားမွဳ၊ ကူးလူးဆက္ဆံမွဳေတြ ထူေထာင္ႏိုင္တယ္တဲ့။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာလည္း အဲဒီလိုလုပ္ႏိုင္ရင္ အေကာင္းဆံုးေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ေျပာခဲ့တဲ့ ေထြလီကာလီေတြေတာ့ တစ္ဖက္ကို နည္းနည္းစီ အေလ်ာ့ေပးၾကရမယ္ေပါ့ေလ။ ငါတို႔က ျမင့္ျမတ္တဲ့ မြတ္ဆလင္ေတြ၊ ငါတို႔အလႅာအရွင္ကသာ အျမင့္ျမတ္ဆံုး၊ ဘုရားတစ္ဆူတည္းကို ကိုးကြယ္တာခ်င္းအတူတူေတာင္၊ တမာန္ေတာ္ အီစာထက္၊ ငါတို႔တမာန္ေတာ္မိုဟာမက္ကသာ ပိုအဆင့္ျမင့္တယ္၊ ေနာက္ဆံုးတမာန္ေတာ္၊ (တမာန္ေတာ္အီစာက ေနာက္ဆံုးတမာန္ကို ဖူးေမွ်ာ္ခ်င္တဲ့စိတ္ ျပင္းထန္လြန္းအားႀကီးလို႔ တမာန္ေတာ္အရွင္ကို ေကာင္းကင္ဘံုဆီ ခဏခဏအသြားအျပန္လုပ္ရေအာင္ အလႅာအရွင္ျမတ္ကို နာမတ္ဇ္တစ္ေန႔အႀကိမ္ငါးဆယ္ေပးခိုင္းတာ၊ တမာန္ေတာ္အီစာကေတာင္မွ ငါတို႔တမာန္ေတာ္ကို ေတြ႕ခ်င္လြန္းလို႔ ေကာင္းကင္ဘံုသြားတဲ့ လမ္းမွာေစာင့္ေနရတာ)ဆိုတာမ်ိဳး၊ အမွတ္ယူတဲ့ ပံုစံနဲ႔ ေလႀကီးေလက်ယ္လုပ္ေနရင္၊ မင္းတို႔က အေရျပားတန္းလန္းနဲ႔၊ ဝက္သားစားတဲ့ အနိမ့္စားလူတန္းစားေတြ၊ ေကရာမတ္ေန႔ေရာက္လို႔ အလႅာအရွင္ဆီမွာ ေျပာကိုေျပာရမယ့္၊ ဂ်ႏၷတ္သုခဘံုရဲ႕ official language ျဖစ္တဲ့ အာရဗီကို နားမလည္တဲ့ ငတံုးေတြလို႔ ခြဲျခားဆက္ဆံမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ရလဒ္က ဘယ္လိုမွ အဆင္မေျပတာ အမွန္ပဲ။
ေနာက္တစ္ခုက ေလ့လာႏိုင္တဲ့ က်မ္း၊ စာေပေတြ၊ ရွားပါးတာ၊ ဘာသာစကား အခက္အခဲရွိတာ။ ဘယ္ေလာက္ပဲ အဂၤလိပ္လို၊ ဗမာလို ဘာသာျပန္ ရွိတယ္ေျပာေျပာ၊ အာရဗီလိုမွ နည္းနည္းေလးမသိရင္ ဒါကိုေလ့လာလို႔ကို မရတာ။ ေနာက္တစ္ခါ တစ္ခုခုဆို ဘယ္ဟာက အမႊန္းေတြလဲ၊ ဘာဟာက စာကိုယ္ရဲ႕ ဆိုလိုရင္းလဲဆိုတာ မသဲကြဲတာ။ ကၽြန္ေတာ္ကိုယ္ႏွိဳက္က ေလ့လာမွဳ အားနည္းတာလည္း ပါပါတယ္။ ဒါကိုဝန္ခံပါတယ္။ သူ႔ဟာနဲ႔သူ ရွင္းလင္းခ်က္ေတြေတာ့ ရွိမွာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ခရစ္ယာန္ဘာသာမွာေလာက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔နဲ႔ မနီးစပ္ႏိုင္တာေတြ၊ လက္လွမ္းမမွီႏိုင္တာေတြက ဒီဘာသာကို ေလ့လာဖို႔ တကယ့္ကို အခက္အခဲပဲ။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ၾကည့္လိုက္ရင္ ဘာသာတရားရဲ႕ ပင္မရည္ရြယ္ရင္းက ေပ်ာက္ေနတယ္။ ဟိုနားတစ္ပိုဒ္မွာက အလႅာအရွင္ျမတ္သည္သာ အျမင့္ျမတ္ဆံုး၊ ဂုဏ္အရွိဆံုးဆိုတာကို ခ်ီးမြမ္းခန္းဖြင့္ၿပီး ဒါကိုယံုၾကည္ဖို႔ ထပ္တလဲလဲ တိုက္တြန္းေနသေလာက္၊ ဒီနားတစ္ပိုဒ္လည္းေရာက္ေရာ၊ စစ္မွန္တဲ့ မြတ္ဆလင္ဆိုတာ တစ္ေန႔ငါးႀကိမ္ရွိခိုးမွ၊ ဟိုအက်င့္ကိုက်င့္မွ၊ ဟိုလိုေနထိုင္မွ၊ ဒီလိုလိုက္နာမွဆိုတာ ျဖစ္သြားျပန္ေရာ။ ယံုတယ္ေလ၊ အလႅာကိုလည္းယံုတယ္၊ တမာန္ေတာ္လည္းယံုတယ္၊ ဒါေပမယ့္ အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ ငါးႀကိမ္မရွိခိုးႏိုင္ရင္ မြတ္ဆလင္စစ္စစ္ မဟုတ္ေတာ့သလိုပဲ။ ဒါေနာ္...တကယ့္ေဒါင္ေဒါင္ျမည္ မြတ္ဆလင္ဘာသာဝင္ ပါေမာကၡႀကီးေတြကေရးၿပီး တကယ့္ကို ၾသဇာတိကၠမရွိတဲ့ တကၠသိုလ္ႀကီးေတြကထုတ္တဲ့ အစၥလမ္လက္စြဲက်မ္းေတြကို ဖတ္ၿပီးေတာ့မွ ေျပာေနတာ။ ၾကည့္ရတာ မြတ္ဆလင္ေတြ ကိုယ္ႏွိဳက္ကိုယ္က ဒါနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး အျမင္မတူႏိုင္ ျဖစ္ေနၾကသလိုပဲ။ အဓိက သူတို႔စာအုပ္ေတြဖတ္ရင္ အလႅာနဲ႔တမာန္ေတာ္က ဘယ္ေလာက္ျမင့္ျမတ္တယ္ဆိုတာကို တခမ္းတနား ခ်ီးမြမ္းမယ္၊ ၿပီးရင္ကိုရမ္ကို ခ်ီးမြမ္းမယ္။ ဥပေဒအေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံေရး၊ လူမွဳေရး၊ စီးပြားေရး၊ ဘာသာေရးေတြနဲ႔ လူေတြရဲ႕ေန႔စဥ္ဘဝကို ဘယ္လိုလမ္းၫႊန္ေပးေနေၾကာင္း၊ ဘယ္လိုေကာင္းေၾကာင္း ၫႊန္းမယ္၊ မြတ္ဆလင္ျဖစ္ခ်င္ရင္ ဘာေတြကို လိုက္နာရမယ္၊ ဘာေတြကို ေရွာင္ရမယ္ဆိုၿပီး ေျပာမယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္က ဒါပဲ။
ဒါဆိုမြတ္ဆလင္ျဖစ္ရျခင္းရဲ႕ အႏွစ္သာရဟာဘာလဲ။
§ ဗုဒၶဝါဒမွာ ဝိမုတၱိရသသည္ ဗုဒၶဝါဒီရဲ႕ အႏွစ္သာရပဲ။ ေနာက္ဆံုးပန္းတိုင္ပဲ။
§ ဟိႏၵဴဝါဒမွာ ဇီဝဝိညဥ္ရဲ႕ သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္မွဳသည္ အႏွစ္သာရပဲ။ ေဝဒမတိုင္ခင္ ကံကံ၏အက်ိဳး ပံုစံနဲ႔ သမထေတြ၊ သီလေတြ လုပ္ၿပီး သန္႔ရွင္းမလား၊ ေဝဒေခတ္ပံုစံ ပူေဇာ္မွဳေတြ၊ ဆုေတာင္းမွဳေတြနဲ႔ သြားမလား၊ ဘယ္နည္းနဲ႔ပဲသြားသြား ေနာက္ဆံုးမွာ ဒါကအဓိကပဲ။
§ ခရစ္ယာန္မွာက ယံုၾကည္မွဳနဲ႔ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာကို အရင္းတည္ၿပီး ေသျခင္းက တဖန္ႏိုးထႏိုင္ဖို႔၊ ခ်ီေျမႇာက္ျခင္း၊ ေရြးခ်ယ္ခံရျခင္း၊ ကယ္တင္ျခင္းကို ခံရဖို႔။ ဒါကအႏွစ္သာရပဲ။
အစၥလမ္တို႔၊ ဂ်ဴးတို႔မွာ ဘာကအႏွစ္သာရလဲဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္နားမလည္ဘူး။ ယံုၾကည္မွဳလား၊ အက်င့္တရားလား၊ ဂုဏ္ေတာ္ေတြရြတ္၊ နဖူးမွာအမာရြတ္ျဖစ္ေအာင္ ရွိခိုးတာလား၊ အေရျပားလွီးတာလား၊ ဝက္သားမစားတာလား၊ ဘာကအႏွစ္သာရလဲ။
အဲဒီလိုအႏွစ္သာရကို မဆုတ္ကိုင္မိလို႔၊ အစၥလမ္ဘာသာနဲ႔ ဂ်ဴးဘာသာေတြကို ကၽြန္ေတာ္မႀကိဳက္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီလို မႀကိဳက္တာသာ မႀကိဳက္တာ အစၥလမ္ဘာသာဝင္ေတြ၊ ဂ်ဴးဘာသာဝင္ေတြကို ကၽြန္ေတာ္မႏွိမ္ဘူး(ႏွိမ္လို႔လည္းမရဘူး၊ ႏွိမ္စရာလည္း အေၾကာင္းမရွိဘူး)၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ထက္ နိမ့္က်သူလို႔ မသတ္မွတ္ဘူး၊ (သတ္မွတ္လို႔လည္း မရဘူး၊ သတ္မွတ္စရာလည္း အေၾကာင္းမရွိဘူး) သူတို႔နဲ႔ ကၽြန္ေတာ္နဲ႔ၾကားမွာ ခင္မင္မွဳ၊ ရင္းႏွီးမွဳရွိတယ္ (ကၽြန္ေတာ့္မွာ မြတ္ဆလင္သူငယ္ခ်င္းေတြ အမ်ားႀကီးပဲ) သူတို႔နဲ႔လက္ဆြဲႏွဳတ္ဆက္ႏိုင္တယ္၊ ကိုယ့္ထမင္းဘူးထဲ ဝက္သားဟင္းထည့္လာတဲ့ေန႔ စားဦးမလားလို႔ သြားၿပီးေစာက္ခြက္မေျပာင္ဘူး၊ အျပန္အလွန္ရင္းႏွီးမွဳ၊ ေလးစားမွဳ၊ ယံုၾကည္မွဳ တည္ေဆာက္ႏိုင္တယ္၊ ပုခံုးဖက္ေပါင္းသင္းႏိုင္တယ္၊ အတူတူရယ္ေမာႏိုင္တယ္၊ အားငယ္တဲ့အခ်ိန္ ရင္သြားဖြင့္ႏိုင္တယ္၊ သူတို႔ရင္ဖြင့္လာရင္ နားေထာင္ေပးႏိုင္တယ္ (ကၽြန္ေတာ့္မွာ ကိုအာကာဆိုတဲ့ မြတ္ဆလင္ သူငယ္ခ်င္းအစ္ကိုႀကီးရွိတယ္၊ သူ႔ေကာင္မေလးက မေလးရွားမွာ ေက်ာင္းတက္ေနတာ၊ အြန္လိုင္းကေန ႀကိဳက္ၾကတာ၊ လူခ်င္းတစ္ခါမွ အျပင္မွာမေတြ႕ဖူးဘူး၊ သူ႔ေကာင္မေလးအေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ေျပာျပတာ၊ ငိုျပတာ၊ အလြမ္းသည္တာေတြကို နားကမီးခိုးထြက္ေအာင္ နားေထာင္ေပးရဖူးတယ္။)
ဆိုေတာ့ကာ၊ မြတ္ဆလင္မိတ္ေဆြေတာ္မ်ားအေနနဲ႔၊ ကၽြန္ေတာ့္အားနည္းခ်က္ေတြကို ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္မယ္၊ ကၽြန္ေတာ္နားမလည္တာေတြ၊ မရွင္းလင္းတာေတြကို ရွင္းျပေပးႏိုင္မယ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္က ဝမ္းပန္းတသာနဲ႔ကို အကူအညီေတာင္းခံပါတယ္။ ခင္ဗ်ားတို႔လည္း ေျခခင္းလက္ခင္းသာတဲ့အခ်ိန္၊ ကၽြန္ေတာ္လည္း စားဝတ္ေနေရးေတြနဲ႔ ပိေနၿပီး ရုန္းကန္ေနရတဲ့အခ်ိန္မ်ိဳး မဟုတ္ဘူးဆိုရင္ လက္ဖက္ရည္တိုက္၊ အိမ္ေခၚထမင္းေကၽြးၿပီးေတာ့ကို ရွင္းျပတာေတြ နားေထာင္ခ်င္ပါေသးတယ္။
ဘာလို႔ဒီစာကို ေရးသလဲဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္သည္၊ အစၥလမ္ဘာသာနဲ႔ ဂ်ဴးဘာသာကို သေဘာမက်ပါဘူး၊ ဒါကကၽြန္ေတာ္ ၾကက္ဟင္းခါးသီးဟင္းကို မႀကိဳက္သလိုပါပဲ၊ ႀကိဳက္တဲ့သူမ်ားအဖို႔ နတ္သုဒၶါနဲ႔ေတာင္ လဲခ်င္မွလဲမွာပါ။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္က မႀကိဳက္ပါဘူး။ ဒီလိုပဲ၊ အသားမည္းတဲ့သူေတြကို ကၽြန္ေတာ္မႀကိဳက္ပါဘူး၊ ကၽြန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ အသားမမည္းခ်င္ပါဘူး၊ ႀကိဳက္တဲ့သူမ်ားအဖို႔၊ ဥမၼာဒႏၲီရံွဳးေကာင္းရွံဳးေနပါမယ္။ ဒါေပမယ့္ ကတၱရာပံုးေမွာက္တဲ့ အသားအေရာင္နဲ႔ မိန္းမကိုေတာ့ မယူခ်င္တာ အမွန္ပါ။ Gay ေတြကို ကၽြန္ေတာ္မႀကိဳက္ပါဘူး၊ တတ္ႏိုင္သေလာက္ အားမေပးပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ Gay အခြင့္အေရးကာကြယ္တာ၊ LGBT အခြင့္အေရး လွဳပ္ရွားတာေတြကို တတ္ႏိုင္သမွ် ေထာက္ခံပါတယ္။ ၾကားရတာ နည္းနည္းနားရွဳပ္ေကာင္းရွဳပ္ေနမယ္။ မင္းဟာက မႀကိဳက္ဘူးလည္း ေျပာေသးတယ္၊ အားမေပးဘူးလည္း ေျပာေသးတယ္၊ ေထာက္ခံတယ္လည္း ေျပာေသးတယ္ဆိုတာကို။ ဒါနဲ႔ပတ္သက္လို႔ သီးသန္႔ေျပာပါမယ္။ အဓိကကေတာ့ Gay ၁၀၀ မွာ ၈၀ ေလာက္သည္ ကိုယ့္ sexual orientation ကို နားမလည္လို႔ Gay ေနၾကတာပါ။ လူေတြရဲ႕ sexual orientation က tendency အေျပာင္းအလဲေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ ၂၀ ေလာက္ပဲ ဘယ္လိုမွ ေျပာင္းမရတဲ့ အေနအထားပါ။ ဒီေတာ့ကာ Gay မျဖစ္သင့္တဲ့သူကို မျဖစ္ေအာင္ တားပါတယ္။ တစ္ခါေလာက္ ေယာက္်ားခ်င္းခ်စ္မိတာနဲ႔ ငါေတာ့ Gay သြားပါၿပီလို႔ သတ္မွတ္လို႔ မရပါဘူး။ Gay ျဖစ္ရတာ အင္မတန္ပင္ပန္းပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ မျဖစ္သင့္တဲ့သူကို မျဖစ္ေအာင္တားတာပါ။ ဘယ္လိုမွ တားမရရင္ေတာ့ သူ႔ကိုပတ္ဝန္းက်င္ကလူေတြက အနိမ့္စားလူတန္းစားလို႔ မသတ္မွတ္ရေလေအာင္၊ သူရသင့္ရထိုက္တဲ့ အခြင့္အေရးေတြ ရရေလေအာင္ ကၽြန္ေတာ္က ေထာက္ခံေနတယ္လို႔ ဒီလိုပဲအၾကမ္းဖ်ဥ္းသိထားေပးပါ။ ဒါက အက်ယ္တဝံ့ကို ေျပာရမယ့္ကိစၥပါ။
အဓိကေျပာခ်င္တာက တိုင္းျပည္မွာ ဒီေန႔ဒီအခ်ိန္မွာ ကိုးကြယ္မွဳ မတူသူေတြၾကား အဖုအထစ္ေတြက တင္းမာလာေနတာေတြ ေတြ႕ေနရတယ္၊ ဒါေတြရဲ႕ အႏၲရာယ္ေတြကိုလည္း ျမင္ေနမိတယ္၊ ေရွ႕ျဖစ္လာႏိုင္တာေတြလည္း ႀကိဳျမင္ထားတာေၾကာင့္ အခ်င္းခ်င္းၾကားမွာ အမုန္းမပြားရေလေအာင္ တစ္ေယာက္ကိုတစ္ေယာက္ အျပန္အလွန္ေလးစားၾကဖို႔ ေျပာခ်င္တာ၊ အဓိကပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္သည္ အစၥလမ္ဘာသာ၊ ဂ်ဴးဘာသာေတြကို မႏွစ္သက္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဒီဘာသာဝင္ေတြကို မႏွိမ္ဘူး၊ ေအာက္က်ေနာက္က်ရွိတဲ့၊ ငါတို႔ေလာက္ မျမင့္ျမတ္တဲ့ လူေတြလို႔ ကၽြန္ေတာ္မယူဆဘူး။ သူတို႔နဲ႔ ယေန႔တိုင္ ကၽြန္ေတာ္ ခင္မင္စဲ၊ ရင္းႏွီးစဲပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္ဒီဘာသာေတြကို မႀကိဳက္ရျခင္းအေၾကာင္းက အထက္ကေျပာခဲ့သလို၊ ဒီဘာသာရဲ႕အႏွစ္သာရက ဘာဆိုတာကို နက္နက္ရွိဳင္းရွိဳင္း နားလည္မေနႏိုင္တာနဲ႔၊ ဒီလိုနားလည္ဖို႔ ႀကိဳးစားရာမွာ မလိုလားအပ္တဲ့ အတားအဆီးေတြ ရွိေနတာ၊ ေနာက္တစ္ခါ အစၥလမ္ဘာသာမွာ အမ်ားနဲ႔လိုက္ေလ်ာညီေထြ မျဖစ္ပဲ၊ သူတို႔ဖာသာ တစ္မူကြဲထြက္ေနတာ၊ တစ္ခုခုဆိုရင္ ေအာ္... ဒါဘာသာေရးေၾကာင့္ပဲေလဆိုၿပီး... အေလ်ာ့ေပး လိုက္ေလ်ာဆက္ဆံေနရတာေတြေၾကာင့္ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ၾကား ရင္းႏွီးမွဳေတြမွာ အတားအဆီးျဖစ္ေနရတာေတြကို မႀကိဳက္တာပါ။ က်န္တာေတာ့ သူတို႔နဲ႔ကၽြန္ေတာ့္ၾကားမွာ OK ပဲ။ ဘာျပႆနာမွ မရွိဘူး။ ဆိုေတာ့ကာ ေရွ႕မွာဒီအတားအဆီးေလးေတြကို ဖယ္ရွားလိုက္ၿပီး တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ ပိုၿပီးနီးနီးကပ္ကပ္ ဆက္ဆံခြင့္ရမယ္၊ ဥပမာကၽြန္ေတာ္နဲ႔ ကၽြန္ေတာ့္ ခရစ္ယာန္သူငယ္ခ်င္းေတြ ထမင္းဆိုင္တစ္ဆိုင္တည္း ဆိုင္ေရြးေနစရာမလိုဘူး အတူတူစားၾကတာ၊ ဟိႏၵဴဘုရားေက်ာင္းကို ဟိႏၵဴဘာသာဝင္ သူငယ္ခ်င္းနဲ႔ အေဖာ္လိုက္သြားရင္း သူဘုရားရွိခိုးေနတုန္း၊ ကၽြန္ေတာ္က ဘုရားေက်ာင္းထဲက ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္ေရွ႕မွာ ဝင္ကန္ေတာ့ျဖစ္တာ၊ ဒီလိုမ်ိဳးေလးေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ အစၥလမ္သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔ လုပ္လို႔ရရင္ သိပ္ေကာင္းမွာပါပဲ။ ေျပာခ်င္တာက ဝက္သားလိုက္စားရမယ္၊ လည္လွီးသားမဟုတ္လည္း စားရမယ္မဟုတ္ဘူး၊ သူအဲဒါေတြ မစားလည္း၊ ဘဲဥေၾကာ္၊ ၾကက္ဥေၾကာ္ေလာက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔နဲ႔ ဝိုင္းစားတာ၊ သတ္သတ္လြတ္ဟင္းစားတာေလာက္ လုပ္ႏိုင္ရင္ရပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔လည္း အဲဒီေလာက္ လိုက္မတြက္ကပ္ပါဘူး။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ သူငယ္ခ်င္းေတြထဲမွာ အရမ္းခ်စ္ဖို႔ေကာင္းတဲ့ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္ရွိပါတယ္။ အထက္တန္းေက်ာင္းသားဘဝ ၂၀၀၃ ေလာက္ကတည္းက ရင္းႏွီးလာတာ ဒီေန႔အထိပါပဲ။ နာမည္အရင္းေတာင္ မေခၚတာၾကာလို႔ မမွတ္မိေတာ့ဘူး။ ျဖဴေဖြး(ဒါမွမဟုတ္)အားကေလးပဲ ေခၚေနျဖစ္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ သူငယ္ခ်င္းေတြ ေမြးေန႔ေတြဘာေတြမွာ ဘုရားသြားရင္ အၿမဲတမ္းလိုက္တယ္၊ သူ႔ဖာသာသူ မရွိခိုးတာ မရွိခိုးတာပဲ။ လိုက္တာက အၿမဲတမ္းလိုက္တယ္။ ဘယ္ေလာက္ တကန္တကျဖစ္ေနပါေစ၊ သူပါကိုပါတယ္။ မေရာက္ေရာက္ေအာင္ လာေပးတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔လုပ္တဲ့ အလွဴ၊ မဂၤလာေဆာင္တိုင္း သူ႔ကိုဖိတ္တယ္၊ သူကလည္း ဖိတ္လို႔ကေတာ့ ေရာက္ေအာင္လာတာပဲ။ မဂၤလာေဆာင္ဆို ထိုက္ထိုက္တန္တန္ လက္ဖြဲ႕သြားတာပဲ။ သူကကၽြန္ေတာ္မႀကိဳက္တဲ့ အစၥလမ္ဘာသာကို ကိုးကြယ္ေနသူပါ။ ဒါေပမယ့္ သူ႔ကိုးကြယ္မွဳကို ကၽြန္ေတာ္မထိခိုက္ဘူး၊ မေစာ္ကားဘူး၊ တစ္ခါသူ႔ဘက္ကလည္း အတင္းကာေရာ အယူသီးတာေတြမရွိပဲ လိုက္ေလ်ာညီေထြေနတတ္သူမို႔၊ ဆယ္စုႏွစ္တစ္စုေက်ာ္ေအာင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ၾကားမွာ သံေယာဇဥ္က ခိုင္ၿမဲပါတယ္။ ဒီေလာက္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ့္မိတ္ေဆြ ဗုဒၶဘာသာေတြေရာ၊ အစၥလမ္ဘာသာဝင္ေတြေရာ၊ အျခားဘာသာဝင္ေတြေရာ ဘာေတြလုပ္ရမယ္၊ ဘာေတြျပဳျပင္သင့္တယ္၊ လူ႔ပတ္ဝန္းက်င္အသိုက္အဝန္းမွာ အားလံုးၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူယွဥ္တြဲေနထိုင္ႏိုင္ေအာင္ ဘာေတြကိုလိုက္နာရမယ္ဆိုတာ ေတြးေတာေနမိၿပီလို႔ ထင္ပါတယ္။ ဒါကစပ္မိစပ္ရာေလးေတြကို ေျပာေနတာပါ။ ေထြလီကာလီေတြမို႔ အခ်က္အလက္ေတြ၊ အကိုးအကားေတြမွာ အားနည္းႏိုင္ပါတယ္။ အမွားအယြင္းေတြပါႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ စိတ္ရင္းမွာေတာ့ အားလံုးကို ၿငိမ္းခ်မ္းေစခ်င္တဲ့ ေစတနာနဲ႔ ေဆာင္ရြက္တာမို႔ အားလံုးက အျပစ္မယူပဲ နားလည္ေပးၾကမယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။ ဆက္ၿပီးေတာ့လည္း ဒီစပ္မိစပ္ရာစီးရီးမွာ ကိုင္ရတြယ္ရခက္ခဲတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကို ေပါ့ေပါ့ပါးပါး တို႔ထိသြားပါမယ္။
ဒီေန႔ေတာ့ ခင္ဗ်ားတို႔လည္း ဖတ္ရတာ၊ ေတြးရတာ မ်က္စိေညာင္း၊ ဦးေႏွာက္ေညာင္းေလာက္ၿပီလို႔ ထင္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္လည္း မ်က္စိေရာ၊ လက္ေရာ၊ ဦးေႏွာက္ပါ ေညာင္းသြားပါၿပီ။
(Giacomo)
ခရစ္ဒစ္ကို ျပည့္ျပည့္စံုစံုေလး ေရးေပးၾကပါဗ်ိဳ႕... တစ္ခ်ိဳ႕ေဆာင္းပါးေတြကို ဂ်ာနယ္ေတြဆီပို႔ထားလို႔ ေတာ္ၾကာ... သူတို႔ထဲပါလာၿပီးမွ အက်ယ္အက်ယ္ မၿငိမ္းဖြယ္ေတြ ျဖစ္မွာစိုးလို႔ပါ.... (ေအာ္... ငါ့ႏွယ့္... ပါဦးမွကိုး... မုန္႔ဆီေၾကာ္... ဘယ္ေနမွန္းမသိ... ႏွဳတ္ခမ္းနာလာျဖစ္ေနတယ္...)
ReplyDelete