Thursday, May 31, 2012

ဖားကန့္ျမိဳ့၊ ဆိုင္းေတာင္ေက်းရြာအတြင္း လက္နက္ၾကီးမ်ားျဖင့္ပစ္ခတ္



ကခ်င္ျပည္နယ္ ဖားကန့္ျမိဳ့ ဆိုင္းေတာင္ေက်းရြာအတြင္း ယေန ၃၁.၀၅.၂၀၁၁ ေန႔ ယခုည ၇း၀၀ လာက္မွ စၿပီး တိုက္ပြဲၿဖစ္ေနၿပီ။ယခုဒီပုိ႔စ္ေရးေနခ်ိန္မွာ လက္နက္ၾကီးသံမ်ား ၾကားေနရဆဲဟု သတင္းရရွိရပါတယ္။
အမ်ိဳးျဖစ္တဲ့ ဖားကန့္က ဦးေလးဆီဖုန္းဆက္ရင္းနဲ့က လက္နက္ၾကီးပစ္သံမ်ားေတာင္ ၾကားေနရပါတယ္။
လက္တစ္ေလာမွာလဲ ဖားကန့္မွာ ေရေတြၾကီးေနျပီး ရြာသားေတြကလည္း ေၾကာက္လို့ ဘယ္ထြက္ေျပးရမွန္းမသိ ျဖစ္ေနၾကပါတယ္။

စစ္မီးကလဲ ေတာက္ ၊မိုးေလးကလဲ တစ္ေဖ်ာက္ေဖ်ာက္ ၊ လူေတြကလဲ တအားေၾကာက္ ၊ ေမွာ္ထဲမွာ စစ္ပြဲေတြက မိႈလိုေပါက္ ၊ ဒီတစ္ေခါက္မွ ဒုကၡမေရာက္ ၊ ငါး ပါးေမွာက္ၿပီ ေသခ်ာေပါက္္ဗ်ိဳ႕ ။ 

မေန႔ကလည္း အဲဗားဝင္းနားကုမၼဏီက ေရမေဆးေကာင္ေလးတစ္ေယာက္ကုိ ကုမၼဏီေၿမဇာပုံမွာ ေရမေဆးေက်ာက္ရွာလို႔ ဆိုၿပီး ဝုိင္းေဆာ္လိုက္တာ ေသသြားတယ္။(ေရမေဆး ဆိုတာ အစိုးရေက်ာက္စိမ္းရွာေဖြေရးကုမၸဏီေတြက စြန့္ပစ္လို့ ေက်ာက္စိမ္းဝင္းအျပင္က ေျမစာပံုမွာ သက္စြန့္ဆံဖ်ား ေက်ာက္စိမ္းအၾကြင္းအက်န္ေလးေတြမ်ား ရေလမလားဆိုျပီး လိုက္လံရွာေဖြတဲ့ ကေလးေလးေတြပါ။ )
သက္စြန့္ဆံဖ်ား ေရမေဆးသမားမ်ားဘဝ

ဒီစစ္ပြဲမ်ိဳး ဖားကန့္ပတ္ဝန္းက်င္မွာ ျဖစ္ေနၾကတာ ႏွစ္ရက္ရွိေနပါျပီ။ သိန္းစိန္အစိုးရက အျပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးလို့သာ ပါးစပ္ကေျပာေနေပမယ့္ အမွန္တကယ္တမ္း ေနာက္ကြယ္မွာ စစ္တပ္က ကခ်င္ကို တိုက္ေနဆဲျဖစ္ပါတယ္။ အခုဆိုရင္ အစိုးရစစ္တပ္က ကခ်င္ရြာေတြထဲဝင္ေရာက္ျပီး တိုက္ပြဲျဖစ္ေနတယ္လို့ သိရပါတယ္။ အျပစ္မဲ့တဲ့ ျပည္သူေတြအတြက္ စားေရးေနေရး အေတာ္ကို ဒုကၡေရာက္ၾကရပါတယ္။ စစ္တပ္က အျပစ္မဲ့ ျပည္သူေတြကို သူပုန္ဆိုျပီး သမုတ္ကာ ကခ်င္တိုင္းရင္းသားေတြကို ကခ်င္ရြာေတြမွာ မေနႏိုင္ေအာင္ တိုက္ထုတ္ေနတဲ့ လုပ္ရပ္ကား တကယ့္ကို ရုပ္ဆိုးအၾကည္းတန္ေစပါတယ္။
 
ကၽြန္ေတာ္ ဒီရြာကေလးကို ျပီးခဲ့တဲ့ ဇြန္လ၂၀၁၁ ခုကေရာက္ဖူးခဲ့ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ေရာက္တဲ့ အဲဒီအခ်ိန္ကတည္းက ဒီဖားကန့္နယ္တစ္ဝွက္မွာ အေျခအေနမေကာင္းပါဘူး။ ရိုးသားပြင့္လင္းတဲ့ နယ္ခံကခ်င္တိုင္းရင္းသားကေလးေတြကို သူတို့ရြာထဲမွာသူတို့ ေနတာေတာင္ ဧည့္စာရင္းတိုင္ၾကားခြင့္ကမရွိ။ ဘာကိုမွကို လုပ္ကိုင္စားေသာက္ခြင့္္ကိုမရျဖစ္ေနၾကရပါတယ္။ ကခ်င္ေျမမွာ ကခ်င္လူမ်ိဳးေတြကို ကခ်င္ရယ္လို့ေတာင္ အသံထြက္ မေခၚႏိုင္တဲ့အျဖစ္ ေရာက္ေနျပီး တကယ္ကို လူ့အခြင့္အေရးမ်ား ခ်ိဳးေဖာက္ခံေနရပါတယ္။

ဆက္လက္ၾကိဳးစားပါဦးမည္။
© ခ်မ္းလင္းေန


၉ႏွစ္ျပည့္သြားေသာ ဒီပဲယင္း ႏိုင္ငံေရး လုပ္ၾကံတိုက္ခိုက္မႈ

ဒီပဲယင္း ႏိုင္ငံေရး လုပ္ၾကံတိုက္ခိုက္မႈ ထပ္မံ စံုစမ္းေတြ႔ရိွခ်က္မ်ား။

East Asia 2012 - A Conversation with Daw Aung San Suu Kyi

Sunday, May 27, 2012

၂၀၁၂ ခုႏွစ္ တတိယအၾကိမ္ ျပည္သူ့ဂုဏ္ရည္ဆုေပးပြဲ




၂၀၁၂ ခုႏွစ္ တတိယအၾကိမ္ ျပည္သူ့ဂုဏ္ရည္ အထူးဆုရွင္ မဆုမိုင္၏ စြမ္းေဆာင္ခ်က္မ်ား မွတ္တမ္းရုပ္ရွင္




၂၀၁၂ ခုႏွစ္ တတိယအၾကိမ္ ျပည္သူ့ဂုဏ္ရည္ဆုေပးပြဲ ဦးေက်ာ္သူ စကားေျပာၾကားစဥ္ 





ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း မိမိကိုယ္က်ိဳးကို မတြက္၊ မိမိတို့ရဲ့ အႏၱရာယ္မ်ားကို မစဥ္းစားပဲ လူသားတို့၏အက်ိဳးကို လူမႈေရးစိတ္ဓာတ္ အျပည့္အဝျဖင့္ မိမိတို့ ကိုယ္စြမ္း ဥာဏ္စြမ္းရွိသေလာက္ ၾကိဳးပမ္းစြမ္းေဆာင္ေနၾကတဲ့ လူမႈေရးစြမ္းေဆာင္ရွင္မ်ား၏ စြမ္းေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ျမင္ရ၊ ေတြ့ရ၊ ၾကားသိရျပီး ၾကက္သီးေမႊးညွင္းမ်ားပင္ ထမိေအာင္ကို ဝမ္းသာၾကည္ႏူး ပီတိမ်ားျဖင့္ ဂုဏ္ယူေလးစား အားက်မိရပါတယ္ခင္ဗ်ာ။

ျပည္သူဂုဏ္ရည္အဖြဲ့မွလည္း ထိုသို့  ျမန္မာျပည္တြင္းရွိ အေႏွာင့္အယွက္အမ်ိဳမ်ိဳးၾကားမွေန လူသားဆန္စြာ လူအမ်ားအက်ိဳးကို ေဆာင္ရြက္ေနၾကတဲ့ လူမႈေရးစြမ္းေဆာင္ရွင္မ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ကာ ဆုမ်ားခ်ီးျမွင့္ျခင္းျဖင့္ အားေပးဂုဏ္ယူျပဳေနမႈမ်ား ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ပါေစလို့ ဆႏၵျပဳလိုက္ပါသည္။

ဆုေပးပြဲ အေသးစိတ္ကို ျပည္သူ့ဂုဏ္ရည္ မွာ သြားေရာက္ဖတ္ရႈႏိုင္ပါသည္ခင္ဗ်ာ။
ဆက္လက္ၾကိဳးစားပါဦးမည္။
© ခ်မ္းလင္းေန

Peoples Vision (New York) စာေစာင္ May-June 2012

ျပည္သူ့အျမင္ (နယူးေယာက္) စာေစာင္ ေမ-ဇြန္ ၂၀၁၂ 

Saturday, May 26, 2012

ေက်ာ္သူ့အေရခံြထဲမွ ေက်ာ္သူ



တခ်ိန္က..လဲ ေက်ာ္သူ 
ယခု...လဲ ေက်ာ္သူ
သူ့ရဲ့ အေရခြံေတြ လဲလိုက္တာေတာင္မွ
သူ့နာမည္က ျပည္သူေတြၾကား ေရပန္းစားေလရဲ့။

သူ့ရဲ့ စီးဆင္းမႈက ေရအသြင္လိုပါပဲ
ဘယ္ေနရာကပဲပိတ္ပိတ္
စီးျမဲစီးဆဲ.....။
ဘယ္ေလာက္ပင္ ျဖတ္ေတာက္
ျပတ္ေတာက္သြားတယ္လို့ မရွိဘူး
စီးျမဲစီးဆဲ.....။
ဘယ္တံတိုင္းေတြပဲကာထား ကာထား
ရပ္တန့္မသြားဘူး
စီးျမဲစီးဆဲ....။

သူ့လုပ္ရပ္ေတြက
အလင္းေရာင္လိုပဲ
ကိုယ္တိုင္ေတာက္ပေနဖို့ထက္
အလင္းမွ်ေဝဖို့သာ ၾကိဳးစားေနတယ္။

အတၱ မာန ခဝါခ်လို့
အတိတ္မွာ ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ငါလဲမရွိေတာ့ဘူး
အနာဂတ္မွာ ျဖစ္မဲ့ ငါလဲ မသိခ်င္ဘူး
ပစၥဳပၸန္တည့္တည့္က ငါ.....
ဘာေတြကို တပါးသူ...အတြက္ လုပ္ေပးရမလဲ
ဘာေတြကို တပါးသူ...အတြက္ ကူရမလဲ
ဒါေတြကိုပဲ သူေခါင္းထဲမွာ အစီအစဥ္အလိုက္
ဝါးမ်ိဳခ်ရင္းနဲ့ပဲ
အတၱမဲ့ ပရဟိတေတြကိုပဲ
အစိမ္းလိုက္ ဝါးျမိဳေနေလရဲ့။

ေသခါနီးေလ ေဝဒနာေတြေပၚမွပဲ
သူ့နာမည္ေခၚ ကူညီဖို့ေတာင္းခံေနသူေတြက အမ်ားၾကီး။
ေက်ာ္သူ..ေက်ာ္သူနဲ့ သူ့နာမည္က
တခ်ိန္က ရုပ္ရွင္မင္းသား
ယခုေတာ့ သုဘရာဇာတျဖစ္လဲ
သူ့လုပ္ရပ္က ျမင့္ျမတ္ေနေတာ့လဲ
အာဏာေထာင္လႊား ေဖာက္ျပားေနၾကသူေတြေတာင္
အခ်ိန္တန္.... ယမမင္းဆီမေရာက္ေသးမွီ
သူဆီကိုေတာ့ အလုပ္အပ္ၾကရစျမဲပဲေလ။

ခ်မ္းဧအိမ္

လွ်ပ္စစ္မီးအတြက္....ဆုေတာင္းမႈ

နယူးေယာက္ျမိဳ့သို့ ေခတၱေရာက္ရွိေနကတဲ့ ဦးေက်ာ္သူႏွင့္ မေရႊဇီးကြက္ တို့ဇနီးေမာင္ႏွံႏွင့္အတူ နယူးေယာက္မွ ျမန္မာမိသားစုမ်ားမွ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ ျမန္မာျပည္ႏိုင္ငံသားမ်ားႏွင့္ထပ္တူ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း လွ်ပ္စစ္မီးမ်ား ျပန္လည္ရရွိေရးအတြက္ ျငိမ္းခ်မ္းစြာ မိမိတို့၏ ရင္ထဲမွ ဆႏၵမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ျပသခဲ့ၾကပါတယ္။





Kyaw Thu's First Breakout -- Artistic Expressions from the Heart

"ေက်ာ္သူရဲ႕ ပထမဆံုးထြက္ေပါက္ အႏုပညာရင္ဖြင့္သံပန္းခ်ီျပပြဲ"


၂ဝဝ၇ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလက ျမန္မာျပည္မွာ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာလမ္းေလွ်ာက္ေမတၱာ
ပို႕ဆႏၵျပခဲ့ၾကတဲ့ ေရႊဝါေရာင္ေတာ္လွန္ေရးတုန္းက ရဟန္းေတာ္ေတြကို ဆြမ္း၊ ေရခ်မ္းကပ္ခဲ့တဲ့ကိစၥနဲ႕ အဲဒီ ၂ဝဝ၇ စက္တင္ဘာလက စၿပီး အေမရိကန္အလည္အပါတ္ေရာက္လာတဲ့ထိတိုင္ေအာင္ က်ေနာ့္(ကိုေက်ာ္သူ) အႏုပညာလုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြ အားလံုးကို ပိတ္ပင္ခံထားရဆဲျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ အခုက်ေနာ္အေမရိကန္ကို အလည္ေရာက္ခိုက္မွာ က်ေနာ့္ ႏွလံုးသားနဲ႕ ခံစားေရးဆြဲထားတဲ့ ပန္းခ်ီကားေတြ လူထုကိုျပသခြင့္ရျခင္းဟာ က်ေနာ့္ရဲ႕ ပထမဆံုးထြက္ေပါက္ အႏုပညာရင္ဖြင့္သံလို႕ဆိုခ်င္ပါတယ္။

(ေက်ာ္သူ)

(ရုပ္ရွင္သရုပ္ေဆာင္၊ ဒါရိုက္တာ၊ ထုတ္လုပ္သူ ပန္းခ်ီဆရာ၊ သုဘရာဇာ)


ျပခန္းဝင္ေပါက္ဝရွိ ဦးေက်ာ္သူ၏ ဘဝအစိတ္အပိုင္းႏွင့္ သူ၏အႏုပညာလုပ္ေဆာင္မွဳ ပံုရိပ္မ်ား
အႏႈိင္းမဲ့

ေလာကဓံ
အျဖဴထည္မိခင္္ေမြးဖြားျခင္း ၁၉ဇြန္
သဘာဝရဲ့ ဂါရဝ

အိုးဘားမား
အေမ့ေမြးေန့အမွတ္တရပန္းခ်ီက ျပခန္းထဲမွာ ဝံၾကြားထယ္ဝါလွေပါ့
ျငိမ္းခ်မ္းမႈအတြက္ အေငးတစ္ခ်ိဳ့
မေခ်ာအိသိမ္းမွ အစီအစဥ္ေၾကျငာေနျခင္း
ဦးေက်ာ္သူမွ သူ၏ပန္းခ်ီးကားမ်ားအေၾကာင္းႏွင့္ သူ့ခံစားခ်က္ရင္ဖြင့္သံ





သစၥာေဖာက္ ၈၈ - ၁


September သာသနာ
လြတ္ျငိမ္းခြင့္




ျပခန္းအခင္းအက်င္းမ်ား










ပန္းခ်ီကားဓာတ္ပံုမ်ားကို ျပန္လည္ ေဖာ္ျပခြင့္ျပဳေသာ ဦးေက်ာ္သူအား အထူးေက်းဇူးတင္ရွိပါသည္။ ဦးေက်ာ္သူ၏ အႏုပညာမ်ားႏွင့္ လူမႈေရးအက်ိဳးေဆာင္မႈမ်ား ဆက္လက္ရွင္သန္ႏိုင္ပါေစ....။


ခ်မ္းလင္းေန

Monday, May 14, 2012

ဒီမိုကေရစီနဲ႔ လြတ္လပ္တဲ့ သတင္းမီဒီယာ




ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံေတာ္ တခုရဲ့ အေျခခံ အုတ္ျမစ္ဟာ လြတ္လပ္တဲ့သတင္းမီဒီယာ တည္ရိွတဲ့အေပၚမွာ ရာခုိင္ႏႈန္း အေတာ္ မ်ားမ်ား အေျချပဳတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒီအဆိုကို တင္ျပသူကေတာ့ World Editors Forum ကမၻာ့အယ္ဒီတာမ်ား အဖြဲ႔ က ဥကၠ႒ျဖစ္သူ အဲရစ္ဘီေရးဂ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ သတင္းမီဒီယာ မလြတ္လပ္သမွ် ႏုိင္ငံတခုအတြင္း ဒီမိုကေရစီအုတ္ျမစ္ ဟာ ခုိင္ခံ့ဖို႔ ခက္ခဲေၾကာင္း သူကေထာက္ျပထားပါတယ္။ ဒါနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ မကၠဆီကို ႏုိင္ငံမွာ လက္ရိွျဖစ္ေနတဲ့ ကိစၥရပ္တခ်ဳိ႕ကို တင္ျပလိုပါတယ္။
မကၠဆီကိုႏုိင္ငံမွာ ဒီမိုကေရစီ နည္းက် ေရြးေကာက္ပြဲေတြ ရိွပါတယ္။ သမတဟာ ျပည္သူေတြရဲ့ မဲနဲ႔သာ သမတ ျဖစ္ခြင့္ ရိွပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီနည္းက် ေရြးေကာက္ပြဲေတြ ရိွတယ္ဆိုေပမယ့္ မကၠဆီကိုႏုိင္ငံဟာ မူးယစ္ေဆးဝါး ေရာင္းဝယ္မႈ ေဖာက္ကားမႈ ကေနတဆင့္ ေပၚေပါက္လာတဲ့ အၾကမ္းဖက္မႈေတြ မ်ားျပားလြန္းတာေၾကာင့္ လံုျခံဳမႈကင္းမဲ့တဲ့ ႏုိင္ငံတႏုိင္ ငံလို႔ ဆိုႏုိင္ပါတယ္။ မႏွစ္တုန္းကဆိုရင္ မူးယစ္ေဆးဝါးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေရာင္းဝယ္တဲ့ ကိစၥမ်ားကေန အၾကမ္းဖက္ လူ သတ္မႈေတြ ျဖစ္ခဲ့တာမွာ လူေပါင္းႏွစ္ေသာင္းေက်ာ္ လမ္းေပၚမွာ ပစ္သစ္ခံခဲ့ရပါတယ္။ အဲဒီလို အၾကမ္းဖက္မႈေတြ ေၾကာင့္ ေသဆံုးရသူေတြထဲမွာ သာမန္ ျပည္သူေတြအျပင္ သတင္းစာနယ္ဇင္းသမားမ်ားလည္း ပါဝင္ေနတာကို ေတြ႔ရပါ တယ္။
မကၠဆီကိုမွာ သတင္းမီဒီယာသမားေတြ ဘာေၾကာင့္ အၾကမ္းဖက္ခံရတာလဲ ဆိုတာကို ၾကည့္လုိက္တဲ့အခါမွာ သူတို႔ဟာ မူးယစ္ေဆးဝါးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ သတင္းေတြ၊ မူးယစ္ေဆးဝါးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အစိုးရအာဏာပုိင္ေတြနဲ႔ ဂိုဏ္းေတြအၾကား လာဘ္ေပးလာဘ္ယူ ကိစၥေတြကို အမ်ားျပည္သူေတြသိေအာင္ ေဖာ္ထုတ္တင္ျပ ေရးသားတာေၾကာင့္ အၿငိဳးနဲ႔ အသတ္ ခံရတယ္လို႔ ဆိုႏုိင္ပါတယ္။ မကၠဆီကို သတင္းသမားေတြအေနနဲ႔ အၾကမ္းဖက္တုိက္ခိုက္ခံရျခင္း အသတ္ခံရျခင္းေတြ ရိွေနေပမယ့္ မကၠဆီကို သတင္းမီဒီယာ သမားမ်ားကေတာ့ ဆက္ၿပီး ရဲရဲဝင့္ဝင့္နဲ႔ သူတို႔ျပည္သူေတြကို အမွန္အတုိင္းတင္ ျပေနဆဲပါ။ ၿပီးခဲ့တဲ့ ႏွစ္တႏွစ္ထဲမွာဘဲ မကၠဆီကို ႏုိင္ငံမွာ သတင္းသမား ၆၄ ဦးသတ္ျဖတ္ခံခဲ့ရပါတယ္။ ဒီလို သတင္း သမားေတြ အသတ္ခံခဲ့ရျခင္းရဲ့ လက္သယ္မ်ားကေတာ့ အာဏာကို အလြဲသံုးစား ျပဳလုပ္ေနတဲ့ အစိုးရအရာရိွေတြနဲ႔ မာဖီး ယား လူဆိုးဂိုဏ္းေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
တခါ အာဖရိကတုိက္က အီရစ္ထရီးယားလို႔ေခၚတဲ့ ႏိုင္ငံမွာလည္း သတင္းသမားမ်ားကို အစိုးရအာဏာပုိင္ေတြက လက္ လြတ္စပါယ္ ဖမ္းဆီးႏိွပ္စက္ သတ္ျဖတ္ေနတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ အီရစ္ထရီးယားႏုိင္ငံဟာ အီသီယိုပီးယားႏုိင္ငံနဲ႔႔ ကပ္ လွ်က္ တည္ရိွပါတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္က လြတ္လပ္ေသာ ေရႊကေလာင္ရွင္ဆုကိုရရိွခဲ့တဲ့ သတင္းသမား ဒါဝတ္အုိက္ဇက္ ဟာ အီရစ္ထရီးယား ႏုိင္ငံသားျဖစ္သလို ဆြီဒင္ႏုိင္ငံသားလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ သူဟာ အီရစ္ထရီးယားႏုိင္ငံရဲ့ ပထမဆံုးလို႔ ဆိုရမယ့္ လြတ္လပ္တဲ့သတင္းစာကို တည္ေထာင္ခဲ့သူမ်ားထဲက တဦးလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဝတ္အုိက္ဇက္ဟာ အီရစ္ ထရီးယား အာဏာပုိင္မ်ားရဲ့ ဖမ္းဆီးျခင္းခံရၿပီး ေထာင္ထဲမွာ ထိန္းသိမ္းခံခဲ့ရပါတယ္။
ေနာက္ဆံုးမွာေတာ့ ဒါဝတ္ အုိက္ဇက္ ဟာ ေထာင္အတြင္းကေန ေပ်ာက္ျခင္းမလွ ေပ်ာက္ဆံုးသြားခဲ့ပါတယ္။ အမ်ားသူငါ ရဲ့ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္ကေတာ့ အာဏာပုိင္ေတြက သူ႔ကို သတ္ျဖတ္ၿပီး အေလာင္းကိုေဖ်ာက္ဖ်က္ပစ္လုိက္တယ္လို႔ ခန္႔ မွန္းၾကပါတယ္။ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံမွာေတာ့ လူမႈကြန္ယက္ မီဒီယာလုပ္ငန္းေတြ ႀကီးမားက်ယ္ျပန့္လာတာနဲ႔အမွ် အစိုးရရဲ့ ဆင္ ဆာျဖတ္ေတာက္မႈ နဲ႔ ဝက္ဘ္ဆုိက္မ်ားကို ကန္႔သတ္ပိတ္ပင္ျခင္းဟာ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ မ်ားလာေနပါတယ္။ ပါကစၥတန္ ႏုိင္ငံမွာလည္း သတင္းသမားမ်ားဟာ ၿခိမ္းေျခာက္ခံရျခင္း၊ အၾကမ္းဖက္ တုိက္ခုိက္ခံရျခင္းေတြနဲ႔ ရင္ဆုိင္ေနရပါတယ္။ ဒီလိုျဖစ္ရပ္ေတြကို သတင္းသမားေတြ ဘာေၾကာင့္ ရင္ဆုိင္ေနရတာလဲ။ အာဏာပုိင္ေတြက သူတို႔ရဲ့ မွားယြင္းမႈ၊ ေဖာက္ ျပန္မႈ၊ အလြဲသံုးစား လုပ္မႈေတြကို ျပည္သူေတြအၾကား မျပန္႔ႏွံ႔ေစျခင္တာေၾကာင့္ သတင္းသမားမ်ားကို ၿခိမ္းေျခာက္ျခင္း၊ အၾကမ္းဖက္ျခင္းနဲ႔ ေနာက္ဆံုး သတ္ျဖတ္တဲ့အထိ ျပဳမူလာၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီမိုကေရစီ သက္တန္းႏုနယ္ေသးတဲ့ တုိင္းျပည္ေတြျဖစ္တဲ့ အေရွ႕ဥေရာပ ႏုိင္ငံတခ်ဳိ႕နဲ႔ အာဖရိကတုိက္က ႏုိင္ငံအခ်ဳိ႕မွာ သတင္းသမားမ်ားနဲ႔ ထုတ္ေဝသူေတြကိုယ္တုိင္ သတင္းစာေတြ၊ စာေစာင္ေတြ၊ မဂၢဇင္းေတြကုိ ပံုမႏိွပ္ခင္မွာ ကိုယ့္ဟာကို ျပန္ၿပီးဆင္ဆာ လုပ္ၾကရပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ ဒီလိုလုပ္ရသလဲဆိုေတာ့ အစိုးရအာဏာပုိင္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ေနတဲ့ စီးပြား ေရးလုပ္ငန္းေတြ အက်ဳိးစီးပြားေတြကို ေျပာင္က်က် ေဝဖန္ေရးသားလို႔ မရတဲ့အတြက္ ကိုယ့္ဟာကို ႀကိဳၿပီး အႏၱရာယ္ကို ေရွာင္ရသလိုမ်ဳိး လုပ္ရတဲ့အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။
က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာေကာ သတင္းမီဒီယာေလာကဟာ ဘယ္ေလာက္ လြတ္လပ္လာၿပီလဲဆိုတာ စူးစမ္းဖို႔ လိုလာပါ တယ္။ ျမန္မာျပည္မွာလည္း အခုအထိ စာေစာင္ေတြ ဂ်ာနယ္ေတြဟာ ကုိယ့္ဟာကို ဆင္ဆာလုပ္ေနရေသးတဲ့ အေျခအ ေနကို ျဖတ္သန္းေနရဆဲပါ။ အစိုးရက သတင္းမီဒီယာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဥပေဒတရပ္ ထုတ္ျပန္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းေနပါတယ္။ သ တင္းမီဒီယာအတြက္ ဥပေဒသတ္သတ္ထုတ္ဖို႔ လိုမလိုဆိုတာ ဝုိင္းဝန္းစဥ္းစားၾကဖို႔ လိုအပ္တယ္လို႔ ေျပာလိုပါတယ္။
ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ အဂၤလိပ္ေခတ္ကစလို႔ လက္ရိွတည္ရိွေနဆဲ ဥပေဒမ်ားဟာ အေတာ္ေလး လံုေလာက္ေနတာမို႔ မီဒီယာ ဥပေဒ ဆိုတာမ်ဳိးကို သီးျခားထပ္မံ ျပ႒ာန္းဖို႔ မလိုအပ္ဘူးလို႔ ကၽြမ္းက်င္သူမ်ားနဲ႔ ေရွ႕မီေနာက္မီ ဝါရင့္ စာနယ္ဇင္းသမား မ်ားက ဆိုထားပါတယ္။ မီဒီယာက အမွားတင္ျပမိရင္ က်ဴးလြန္မိရင္၊ သူတပါးကို နစ္နာေအာင္ ေဖာ္ျပမိရင္ တည္ဆဲ ဥပ ေဒေတြနဲ႔ တရားစြဲႏုိင္ပါတယ္။ မီဒီယာဥပေဒဆိုတာ သတ္သတ္မလိုပါဘူးလို႔ ထပ္ေျပာပါရေစ။
မၾကာေသးခင္ ဒီလ ေမလဆန္းတုန္းက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ ျပန္ၾကားေရးဝန္ႀကီးဌာနနဲ႔ ယူနက္စ္ကိုတို႔ ပူးေပါင္းၿပီး သတင္း မီ ဒီယာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အစည္းအေဝးႀကီးတခု က်င္းပခဲ့ပါတယ္။ အေျခအေနသစ္အတြင္းက စိန္ေခၚမႈအသစ္မ်ားလို႔ ေခါင္း စဥ္ေပးထားတဲ့ အစည္းအေဝးႀကီး ျဖစ္ပါတယ္။ ျပန္ၾကားေရး ဒုတိယဝန္ႀကီးက သတင္းသမားေတြအေနနဲ႔ လြတ္လပ္စြာ မတူကြဲျပားတဲ့ အျမင္ေတြကို တင္ျပခြင့္ ရိွရမယ္လို႔ ေျပာၾကားပါတယ္။ အဲသလိုေျပာေတာ့ ဝမ္းသာရေတာ့လားေပါ့ေလ။ သို႔ေသာ္လည္း မိန္႔ခြန္းရဲ့ အပိတ္မွာေတာ့ ေရးတာေတာ့ေရး ဒါေပမယ့္ တုိင္းျပည္စည္းလံုး ညီၫႊတ္ေရးနဲ႔ အမ်ဳိးသား အ က်ဳိးစီးပြားကိုေတာ့ မထိခုိက္ေစရဘူးလို႔ ဆိုျပန္ပါတယ္။ သတင္းမီဒီယာ လြတ္လပ္မႈကို ဖြင့္ေပးသေယာင္ေယာင္နဲ႔ ျပန္ ကန္႔သတ္ထားတဲ့ သေဘာမ်ဳိး သက္ေရာက္ေနတာ ျမင္ရပါတယ္။
အရင္အစိုးရလက္ထက္က ေျပာေျပာေနတဲ့ တုိင္းရင္းသား စည္းလံုးညီၫႊတ္ေရး မၿပိဳကြဲေရးဆိုတဲ့ ေဆာင္ပုဒ္ကို မ်က္ေစ့ ထဲ ျပန္ေတာင္ျမင္လာမိတယ္။ ၿပိဳကြဲေအာင္လုပ္တဲ့သူ အေရးယူမယ္ဆိုတဲ့ သေဘာပါပဲ။ Freedom of expression လြတ္လပ္စြာအျမင္ေတြကိုေဖာ္ထုတ္ခြင့္ဆိုတဲ့ အယူအဆဟာ ရာစုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကထဲက အသိအမွတ္ျပဳလာခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ လြတ္လပ္စြာအျမင္ေတြကို ေဖာ္ထုတ္ခြင့္ဆိုတာ လြတ္လပ္စြာ ေဝဖန္ခြင့္ ဆိုတဲ့ သေဘာနဲ႔ အတူတူပါပဲ။ လြတ္လပ္စြာ ေဝဖန္ခြင့္ကို တင္ျပခဲ့လို႔၊ ေဝဖန္ခြင့္ကို အယူအဆကို ျမႇင့္တင္ခဲ့လို႔ ဂရိ အေတြးအေခၚပညာရွင္တဦးျဖစ္တဲ့ ဆိုကေရးတီးကို အာဏာပုိင္ေတြက ၃၉၉ ဘီစီမွာ အဆိပ္ေသာက္ၿပီး ကိုယ့္ဟာကို စီရင္ဖို႔ ဖိအားေပးခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဒါဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၂၄ဝဝ နီးပါးက ျဖစ္ခဲ့တဲ့ အျဖစ္အပ်က္ တခုပါ။ ဆိုကေရးတီးရဲ့ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာအျမင္နဲ႔ ေဝဖန္မႈေတြ ဟာ ေအသင္ၿမိဳ႕ေတာ္က လူငယ္ေတြရဲ့ စိတ္ဓာတ္ေတြကို ပ်က္ျပားေစတယ္လို႔ အာဏာပုိင္ေတြက စြပ္စြဲခဲ့တာလည္း ျဖစ္ ပါတယ္။
၁၉ ရာစုတုန္းက မႏၲေလးေနျပည္ေတာ္မွာ ရတနာပံုသတင္းစာ တည္ေထာင္ေတာ့မယ္ဆိုေတာ့ မင္းတုန္းမင္းႀကီးက သ တင္းစာသမားေတြကို လြတ္လပ္ခြင့္ေပးပါတယ္။ ငါမေကာင္းရင္ ငါ့ကိုေရး၊ ငါ့မိဖုရား မေကာင္းရင္ မိဖုရားကိုေရး၊ မင္း သား မင္းသမီးေတြ မေကာင္းတာလုပ္ရင္လည္းေရး၊ နန္းေတာ္ထဲကို တံခါးမရိွ ဓားမရိွဝင္ေစ ထြက္ေစဆိုၿပီး မိန္႔ၾကားခဲ့ဖူး ပါတယ္။ ဆိုလိုတာကေတာ့ သက္ဦးဆံပုိင္ ပေဒသရာဇ္ ဘုရင္တပါး လက္ထက္မွာေတာင္ ဆင္ဆာျဖတ္တာေတာက္ တာ မရိွခဲ့ဘူးဆိုတာ ေထာက္ျပလိုရင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အခုေနျပည္ေတာ္က အစိုးရက ဒီမိုကေရစီထြန္းကားေအာင္ ေဆာင္ ရြက္မယ္လို႔ ေျပာထားပါတယ္။ တဆက္ထဲမွာလဲ သတင္းမီဒီယာ လြတ္လပ္ခြင့္ေပးဖို႔ကိစၥကို ဘာေၾကာင့္ ေႏွာင့္ေႏွးေနရ တာလဲ။
ဒီမိုကေရစီ၊ ဒီမိုကေရစီလို႔ ေျပာေနတဲ့ ၂၁ ရာစုေခတ္ ျမန္မာအစိုးရဟာ ၁၉ ရာစုက ျမန္မာ ပေဒသရာဇ္ဘုရင္ တပါး ေလာက္ေတာင္မွ လြတ္လပ္တဲ့ သတင္းမီဒီယာကို လက္ကမ္းႀကိဳဆိုဖို႔ အခုအထိေတာင္ အဆင္သင့္ မျဖစ္ေသးဖူးလား လို႔ ေမးလိုပါတယ္။ ရဲရင့္ေသာ ျမန္ႏိုင္ငံသား သတင္းမီယာသမားမ်ား ပိုမိုမ်ားျပား ေပၚေပါက္လာပါေစဗ်ာ။
ေဇာ္မင္း
၁၃ ရက္၊ ေမလ၊ ၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္

Thursday, May 10, 2012

အေမရိကန္က ျမန္မာႏိုင္ငံအေပၚ ဒဏ္ခတ္ပိတ္ဆို့မႈေတြကို တဆင့္ခ်င္း ရုပ္သိမ္းသင့္

ေရွးအဓိပၸာယ္ႏွင့္ ယေန႔အဓိပၸာယ္


ေရွးအဓိပၸာယ္ႏွင့္ ယေန႔အဓိပၸာယ္ - သိပၸံေမာင္ဝ

ကမာၻေပၚတြင္ လူအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ ေနထိုင္ရာ တိုင္းျပည္အသီးသီးတို႔တြင္ တိုင္းေရးျပည္ေရးသည္ တစ္ေန႔တျခား ေျပာင္းလဲေနသကဲ႔သို႔ ေဝါဟာရ အမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔၏ က်က္စားရာျဖစ္ေသာတိုင္းျပည္ၾကီး အတြင္း၌လည္း စကားအေပါင္းတို႔မွာ တစ္စတစ္စ  ေျပာင္းလဲလ်က္ ရွိေနၾကေလသည္။ တိုင္းျပည္အတြင္းသို႔  ႏိုင္ငံျခားမင္းမ်ား ဝင္ေရာက္အုပ္စိုး၍ မင္းေျပာင္းမင္းလဲ မ်ားေလေလ၊ တိုင္းေရးျပည္ေရးရႈပ္ေထြးေလေလ ျဖစ္သကဲ႔သို႔  စကားတည္းဟူေသာ တိုင္းျပည္အတြင္းသို႔ ႏိုင္ငံျခားစကားတို႔ ဝင္ေရာက္ ေရာယွက္ေလေလ၊ တိုင္းရင္းစကားတို႔မွာ ရႈပ္ေထြးေျပာင္းလဲလာေလေလ ျဖစ္ေလသည္။ ယခုအခါ ႏိုင္ငံျခားစကားတို႔ ျမန္မာျပည္တြင္ ျပန္႔ပြားေနသျဖင့္  ျမန္မာစကားမွာ လြန္စြာ ရႈပ္ေထြးလာေၾကာင္းကို အထင္အရွားေတြ႔ျမင္ရေလသည္။ 'ဖားသားၾကီးကေတာ့ ေကာင္းပါရဲ႕၊ မားသားၾကီးက အလြန္ဆူတယ္' ဟူ၍လည္းေကာင္း၊  'ယူကို အိုင္ အေျပာသားနဲ႔၊ သည္မက္တားကို  ဆက္ေနေသးတာကိုး' ဟူ၍လည္းေကာင္း ျမန္မာစကားတြင္  အဂၤလိပ္စကားလံုးတို႔ကို ညွပ္၍ ကာလသားတို႔ ေျပာဆိုေလ့ ရွိၾကေလသည္။ ဤကား ျမန္မာစကားႏွင့္ ႏိုင္ငံျခား စကားတို႔ ေရာယွက္ေနပံု ေပတည္း။

ႏိုင္ငံျခားစကားတို႔ႏွင့္ ေရာယွက္ျခင္း မျဖစ္ေစကာမူ ကာလရွည္လ်ားလာလွ်င္ စကားတို႔မွာ ေျပာင္းလဲလာရစျမဲ  ျဖစ္ေလသည္။ ဤသို႔စကားေျပာင္းလဲပံုမွာလည္း  ႏွစ္မ်ိဳး ႏွစ္စား  ရွိေလသည္။  ပထမအမ်ိဳးမွာ အဓိပၸာယ္  တစ္မ်ိဳးတည္းကိုပင္ ေရွးအခါက  တစ္ပံု၊ ယခုကာလ တစ္စား  ေခၚဆိုသံုးစြဲျခင္း ျဖစ္ေလသည္။ ဥပမာ - ေရွးက 'တစ္သက္လ်ာ'  ဆိုေသာ စကားကို ယခုကာလ 'တစ္ခဏ' ဟု ဆိုျခင္း၊ ေရွးက 'တံထြာ' ဆိုေသာ စကားကို ယခုကာလ 'ဓမၼတာ' ဟု ဆိုျခင္း၊ ေရွးက 'လံပါး' ဆိုေသာ စကားကို  ယခုကာလ 'ဖ်ဥ္းအိုး' ဟု  ဆိုျခင္းတို႔ ျဖစ္ေလသည္။ အထက္ေဖာ္ျပရာပါ စကားအစံုအစံုတို႔တြင္  ေရွးအေခၚႏွင့္ ကာလအေခၚ  ကြဲျပားၾကေသာ္လည္း အဓိပၸာယ္  အသြားမွာ  မျခားမနားပင္ ျဖစ္ေလသည္။ ဒုတိယ ေျပာင္းလဲပံု အမ်ိဳးမွာ စကားေဝါဟာရ ေခၚေဝၚပံု မကြဲျပားေသာ္လည္း အဓိပၸာယ္မွာ ေရွးအဓိပၸာယ္ႏွင့္ ကာလအဓိပၸာယ္တို႔ မ်ားစြာ ကြဲျပားျခင္း ျဖစ္ေလသည္။ ဥပမာ - ေထာင္မွဴး၊ ေထာင္ကဲ ၊ စစ္ကဲ ၊ ျပည္ ၊ ဇနပုဒ္ အစရွိေသာ စကား အသီးသီးတို႔မွာ ေရွးအခါက အဓိပၸာယ္ႏွင့္ ယခုကာလ  အဓိပၸာယ္ ကြဲျပားလ်က္ ရွိေလသည္။  အက်ဥ္းခ်ဳပ္အားျဖင့္  ေဖာ္ျပသည္ရွိေသာ္  ပထမအမ်ိဳးမွာ အဓိပၸာယ္ မေျပာင္းဘဲ ေဝါဟာရေျပာင္းေသာ စကားမ်ိဳးျဖစ္၍၊ ဒုတိယ အမ်ိဳးမွာကား ေဝါဟာရ  အေခၚမေျပာင္းဘဲ  အဓိပၸာယ္ေျပာင္းေသာ  စကားမ်ိဳး  ျဖစ္ေလသည္။ ၎ႏွစ္မ်ိဳးတို႔အနက္ ပထမအမ်ိဳးႏွင့္  ပတ္သက္၍  ေရးသားထားေသာ ေပါရာဏ စာအုပ္မ်ား ရွိျပီးျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဤေဆာင္းပါးတြင္ ထုတ္ေဆာင္ေဖာ္ျပရန္  မလို။ ဒုတိယ  အမ်ိဳးကိုသာလွ်င္ အနည္းငယ္ အက်ယ္ခ်ဲ႕၍ ေရးသားေဖာ္ျပရန္ ရွိေလသည္။

'ေထာင္မွဴး' ဆိုေသာ စကား၏ အဓိပၸာယ္မွာ လူတစ္ေထာင္ အေပၚတြင္ အၾကီးအကဲကို ဆိုလိုသည္။ေရွးအထက္ေက်ာ္ကာရီ အခါက ျမန္မာျမိဳ႕ေတာ္တြင္ ေစာင့္ၾကပ္ရေသာ  တပ္သားတစ္ေထာင္တို႔ အေပၚတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ရသူ အၾကီးအကဲကို ေထာင္မွဴးဟု  ေခၚဆိုဟန္ ရွိ၏။ ၎တို႔မွာလည္း ျမိဳ႕ေတာ္  ေလးမ်က္ႏွာတြင္ တပ္သားတစ္ေထာင္စီ  ရွိသျဖင့္ ေထာင္မွဴးေလးေယာက္ ရွိဟန္  တူေလသည္။ အလြန္ေရွးက်ေသာ အခါက ေထာင္မွဴးတို႔မွာ ဘုရင္မင္းျမတ္ ယံုၾကည္စိတ္ခ်ရေသာ  မင္းညီမင္းသားမ်ားသာ ျဖစ္ေလသည္။

ေနာင္ သာလြန္မင္းတရားၾကီးလက္လက္ အျမင့္စားရွင္တရုတ္  လုပ္ၾကံရာတြင္ ေထာင္မွဴးမင္းသားတို႔က သူပုန္မ်ားဘက္က ပါဝင္ေသာေၾကာင့္ သူပုန္တို႔ကို ေအာင္ျမင္ေသာအခါ မင္းတရားၾကီးလည္း မင္းသားတို႔ကို ေထာင္မွဴးထပ္၍ ခန္႔ေတာ့သည္ မဟုတ္ေခ်။ ဤအေၾကာင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍  မွန္နန္းရာဇဝင္  တတိယထုပ္ စာမ်က္ႏွာ-၂၄၉ တြင္ "ေထာင္မွဴး  မင္းသား ေလးေယာက္တို႔လည္း နန္းထက္တြင္ပင္ ဓားလွံ ေသနတ္ ထိ၍  ဦးျပတ္သည္ႏွင့္ ခႏၱာစဲေခ်သည္။ ထိုအခါမွစ၍ မင္းသားတို႔ကို ေထာင္မွဴးမခန္႔ျပီ" ဟူ၍ ပါရွိေလသည္။  ယခုကာလအေခၚ ေထာင္မွဴးမွာ အက်ဥ္းသားတို႔ကို ထားရာျဖစ္ေသာ အက်ဥ္းေထာင္ကို ၾကည့္ရႈ အုပ္ခ်ဳပ္ရသူ အရာရွိကို ဆိုလိုသည္။  ေရွးအေခၚ ေထာင္မွဴးႏွင့္ ယခုအေခၚ ေထာင္မွဴး  ႏွစ္မ်ိဳးတို႔၏ အဓိပၸာယ္ ကြဲျပားေၾကာင္း ထင္ရွားလွေပသည္။ ေရွးေထာင္မွဴးက ယခု ေထာင္မွဴးထက္ ဂုဏ္ ပိုမို၍ ရွိေလသည္။

'ေထာင္ကဲ' ဆိုေသာ စကားသည္လည္း  အထက္  ေဖာ္ျပရာပါ စကားကဲ႔သို႔ပင္ ေရွးအဓိပၸာယ္ႏွင့္ ကာလအဓိပၸာယ္ ကြဲျပားလွေပသည္။ ေလွသင္းသားတစ္ေထာင္ေပၚတြင္ အၾကီးအကဲကို 'ေထာင္ကဲ'  ဟူ၍ ေခၚဆိုၾကေလသည္။ ေခၚဆိုေၾကာင္းကား  မန္လည္ဆရာေတာ္ဘုရား ေရးသားအပ္ေသာ  မဃေဒဝ လကၤာသစ္တြင္ "ဝဲယာသူရဲ၊ လက္နက္စြဲတို႔၊ စီးျမဲခတ္ေလွ၊ အေထြေထြတည့္၊ ဦးေနပဲ႔နင္း၊ ေလွသင္းေထာင္ကဲ၊ အုပ္ျမဲေဘာင္ဝန္၊ မလြန္ေရွးတမ္း၊ ေလွမႈထမ္းတို႔" ဟူ၍ ပါရွိေလသည္။  ယခုကာလတြင္ ဥစၥာဓန ၾကြယ္ဝေသာ  တရုတ္သူေဌးမ်ားကို ေထာင္ကဲဟု ေခၚဆိုေလ့  ရွိသည္။ အထက္ ေဖာ္ျပရာပါ လကၤာတြင္ ေထာင္ကဲ ဆိုေသာ စကားကို ယခုကာလ အသံုးအႏႈန္းအတိုင္း အဓိပၸာယ္ျပန္ပါလွ်င္ ျမန္မာမင္းတို႔ လက္ထက္ေတာ္အခါက ေလွသင္းတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္သူတို႔မွာ တရုတ္ေတြသာ ျဖစ္ကုန္ေပလိမ့္မည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ တရုတ္သူေဌးတို႔ကို ေထာင္ကဲဟု ေခၚေၾကာင္းကား  ေဆာင္းပါး ရွည္အ့ံစိုး၍ မေရးသားျပီ။

'စစ္ကဲ' ဆိုေသာ စကားကိုလည္း စဥ္းစားဦးအံ့။ စစ္ကဲ ဟူေသာ စကား၏ မူလအဓိပၸာယ္မွာ ျမန္မာစစ္တပ္တြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ရေသာ အရာရွိကို ဆိုလိုဟန္ တူေလသည္။  ထို႔ေနာက္မွ တိုင္းျပည္ကိုအုပ္ခ်ဳပ္သူ အရာရွိဟူေသာ  အဓိပၸာယ္သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕သြားျပန္ေလသည္။ ဤသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕သြားသည္မွာ ျမန္မာမင္းတို႔  လက္ထက္ေတာ္ အခါကပင္ ျဖစ္ေလသည္။ အေၾကာင္းမူကား ၁၂၃၆ ခု  ပုဂံျမိဳ႕ စီရင္စု  တလံဘို ရြာသူၾကီး ငထိုက္ကို ေပးစာတြင္ "ပုဂံစီရင္စု တလံဘိုရြာမွာ ငထုိက္ အရိုးအသား ေျမမွန္ မမွန္၊ ေက်းရြာလက္ ဟုတ္ မဟုတ္မ်ားကို ပုဂံျမိဳ႕အုပ္ စစ္ကဲတို႔ကို ေမးရာ" ဟူ၍ ပါရွိေသာေၾကာင့္ေပတည္း။ ယခုကာလ စစ္ကဲဟူေသာ အဓိပၸာယ္မွာ နယ္ပိုင္ဝန္ေထာက္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ နယ္ပိုင္ဝန္ေထာက္ႏွင့္ တစ္တန္းတည္းေသာ အစိုးရအမႈထမ္းကိုေသာ္ လည္းေကာင္း ဆိုလိုသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သတင္းစာမ်ားတြင္ "ေမာင္စိန္ဟန္၊ ဘီ-ေအ ႏွင့္  ေမာင္ဘၾကြားတို႔ကို မေကြး၊  ျမင္းျခံနယ္မ်ားသို႔ အသီးသီး စစ္ကဲအလုပ္ျဖင့္ အစမ္း ခန္႔လိုက္သည္" စသျဖင့္ ေတြ႔ျမင္ ဖတ္ရႈရေလသည္။ ဤကား စစ္ကဲဟူေသာ စကား၏ အဓိပၸာယ္ ကြဲျပားပံု ေပတည္း။

'ျပည္' ဟူေသာ စကား၏ အဓိပၸာယ္ ကြဲျပားပံုကား ကာသိတိုင္း ဗာရာဏသီျပည္ စသျဖင့္  နိပါတ္ေတာ္အလာ ဝတၳဳစာအုပ္တြင္ ေတြ႕ျမင္ ဖတ္ရႈရေလသည္။ ထိုဝတၳဳတို႔တြင္ ပါေသာ ျပည္၏ အဓိပၸာယ္မွာ ယခုကာလ ျမိဳ႕ေတာ္ဟူေသာ စကားႏွင့္ အဓိပၸာယ္ အတူတူပင္ ျဖစ္ေလသည္။ ျမန္မာျပည္ ရန္ကုန္ျမိဳ႕ေတာ္ ဆိုေသာ စကားကို ေရွးအဓိပၸာယ္ျဖင့္ က်နေအာင္ေခၚဆိုလိုပါလွ်င္ ျမန္မာတိုင္း ရန္ကုန္ျပည္  ဟူ၍ ေခၚဆိုရေပမည္။

ယခုကာလ အေခၚအေဝၚမွာမူကား တိုင္းျပည္ဟူ၍ တိုင္းႏွင့္ျပည္ကို ေရာေႏွာျပီးလွ်င္ အဓိပၸာယ္ တစ္မ်ိဳးတည္းကဲ႔သို႔ ေခၚဆိုၾကေလသည္။ တစ္ရံတစ္ခါလည္း ျမန္မာျပည္ ဟူ၍ ေရွးအခါက တိုင္း ဟူေသာ အဓိပၸာယ္ႏွင့္ တစ္စားတည္း ေခၚဆိုေလသည္။

'ဇနပုဒ္' ဆိုေသာ စကားအေၾကာင္းကား ဤသို႔တည္း။ ဦးကုလား မဟာရာဇဝင္တြင္ "ထီးတစ္စင္းေဆာင္းေသာ မင္း၏ ႏိုင္ငံအတြင္းတြင္ ျဖစ္ေသာ ခရိုင္ သည္ကား ဇနပုဒ္ မည္၏" ဟု လာေလသည္။  ဤကိုေထာက္၍  ရွမ္းျပည္နယ္ ေတာင္ပိုင္း၊  ရွမ္းျပည္နယ္ ေျမာက္ပိုင္းတို႔တြင္ တည္ရွိေသာ က်ိဳင္းတံုေစာ္ဘြား၊ ေညာင္ေရႊေစာ္ဘြား အစရွိသည့္ ေစာ္ဘြားတစ္ဦးပိုင္ နယ္ပယ္ကို ေရွးအလိုအားျဖင့္ ဇနပုဒ္ ဟူ၍ ေခၚဆိုရေပမည္။ ယခုအခါတြင္  ၎၏ အဓိပၸာယ္ေျပာင္းလဲလာျပီ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဇနပုဒ္ဆိုလွ်င္ အလြန္သိမ္ငယ္ေသာ ေတာရြာကေလး ဟူ၍သာ အဓိပၸာယ္ ေကာက္ယူၾကရေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တစ္စံုတစ္ေယာက္ေသာ သူအား ယခုအခါတြင္ ဇနပုဒ္သား ဟူ၍ ဆိုလွ်င္ မခံခ်င္ျဖစ္ေလသည္။ ေရွးအဓိပၸာယ္ အတိုင္းသာ ေကာက္ယူပါလွ်င္ မခံခ်င္စရာအေၾကာင္း မရွိ၊ ဂုဏ္ပင္ မ်ားစြာ ေရာက္ေလသည္။

အထက္ေဖာ္ျပရာပါ စကားတို႔ကား စကားတစ္လံုးလွ်င္  အဓိပၸာယ္  ေျပာင္းလဲလာေသာ ျပယုဂ္အနည္းငယ္တို႔ ျဖစ္ေလသည္။  ဤနည္းအတိုင္း ေျပာင္းလဲလာျပီး ျဖစ္ေသာ အျခား စကားတို႔လည္း မ်ားစြာပင္ ရွိေလေသးသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အဘိဓာန္စာအုပ္ ရိုက္ႏိွပ္ေသာအခါ  စကားတစ္လံုး တစ္လံုး၏  ေရွးအဓိပၸာယ္ႏွင့္ ယခုကာလ အဓိပၸာယ္တို႔ကိုပါ ရႏိုင္သေရြ႕ စုေဆာင္း ထည့္သြင္းထားသင့္လွေပသည္။

သိပၸံေမာင္ဝ
(သူရိယ သတင္းစာ။ ၁၁ ဇြန္ ၁၉၂၇)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...